Läs nedan hur du trimmar din 1.8t motor. Det är en mycket använd motor i VAG-gruppen, den är mycket tålig och kan trimmas upp till 350 hk. utan att behöva öppna motorn. Vi har sålt otroligt många delar för trimning av denna motor och det är något som alltid fungerar bra.
- Många vill veta om de har alla delar som behövs för att sätta en ny turbo i sin bil. Är du osäker, kan du göra följande:
- Skapa en inloggning på hemsidan - Då är du upprättad som kund
- Alla varor du förväntar dig att använda eller tvivlar på lägger du i varukorgen.
- Skicka ett mail till mig - Jag kan se de delar du har i varukorgen och lägga till delar om det saknas något.
Om du vill ha lite extra hk. ur din motor, kan du välja att montera en något större turboladdare. Här har vi en K04 turbo, där du kan dra ut ca 225 hk med några smärre ändringar och ca 210 hk. bara genom att montera denna turbo tillsammans med en chiptuning. Vi har sålt många av dessa turboladdare och det är aldrig några problem med dem. Du kan få dem för längsgående motorer och tvärställda motorer.
För att utvinna full effekt (230 hk) ur dessa turboladdare, skall du montera följande:
Tvärställd K04 upgrade turbo - Turboladdare för bilar där motorn är monterad på tvären
Längsgående K04 upgrade turbo - Turbo för bilar där motorn är monterad längsgående
Upgrade avgasgrenrör 1.8T - Avgasgrenrör med stora kanaler med bra flöde
Downpipe tvärgående - Downpipe som passar på tvärgående motorer
Downpipe längsgående - High performance förrör gör längsgående motorer.
Downpipe längsgående ta bort kat. - Ta bort katalysatorn med detta 3" förrör till längsgående motorer
Sportavgassystem - För maximal effekt, bör du ha ett 2½"avgassystem
Sportkatalysator - Mer flöde genom katalysatorn och mindre motstånd i avgassystemet
KN-luftfilter - Ett sportluftfilter ger mer luft till insugningen, välj eventuellt ett insatsfilter för enkel montering
Intercooler - Observera att det finns ett komplett set och plug and play
Intake pipe - Inloppsrör med bra flöde
441cc spridare - För att få ut maximal effekt ur motorn behövs större spridare (annars max 210 hk)
Det är inte nödvändigt att montera alla delar på en gång om ekonomin inte tillåter det. Det är emellertid bäst att omprogrammera bilen (chiptuning) när alla önskade delar är monterade. Det ger mest effekt.
Denna lösning är nästan lika enkel som steg 1-lösningen ovan. Det är till och med nästan samma pris hyra.
Vi har turboladdare för både längsgående och tvärgående motorer som kan leverera upp till 270/275 hk. - De är nästan identiska med "230hk"-modellerna - Dock är insugningen 51mm. istället för 44 mm. då det finns ett uppgraderat kompressorhjul i turboladdaren som kan "flytta" mer luft. Det betyder att du måste ha en annan insugsslang - Vi har dem specialtillverkade för att passa de stora turboladdarna och 3" luftmassamätaren.
När du bygger Steg 1.5 måste du använda alla delar från Steg 1 - Du måste dock välja Turbo och insugningsrör nedan. Det är ett MÅSTE att byta bränslepump till en uppgradering som du hittar nedan eller skaffa en ny original om du ska upp till ca. 275 hk.
270 hk. Turbo för tvärgående motor - Superturbo för 1,8T motor som är placerad på tvären
Inloppsslang tvärgående - 51/80mm. - Inloppsrör för tvärgående motor
275 hk. Turbo för längsgående - Kraftig turbo för motor liggande på längden av bilen.
Insugsslang längsgående - 51/80mm. - Inloppsrör för uppgradering av turboladdare
Uppgradera bränslepumpen - Uppgradera bränslepumpen till tvärgående
Det hela passar in. t ex stuprör, turbogrenrör, oljeslangar och vattenanslutning. Du hittar produkter som kan användas tillsammans med dessa uppgraderingsturboladdare under "relaterade produkter"
Vill du ha extra fina turboladdare kan du välja dem med "Billet wheel"
K04-01 - Billet hjul 270hk. - Tvärgående motor
K04-15 - Billet hjul 275hk. - Längsgående motor
Om du vill ha upp till 350 hk. ur din 1.8t motor behöver du ett större turboset, vi har tagit fram ett bra "exhaust kit", som kan anpassas till alla 1.8T motorer. Med detta kit medföljer många av de delar som ska användas för montering av den större turboladdaren. Dock behövs fler saker som nämns nedan. Du kan välja mellan flera turboladdare, men den mest använda är en 2860 turbo, som kan leverera upp till 300 hk. Om du vill ha 350 hk. kan du välja en 2871 turbo. Kom ihåg att det är en bra idé att montera nya stödbultar och kopparmuttrar. Vi har gjort ett kit för 1.8T motor, som du också hittar på länken nedan.
Om du vill ha ett extra high flow system har vi möjlighet att få SPA Turbo avgasgrenrör hem med Twin scroll och T3 fläns.
Extra high flow twin scroll T3 grenrör - Kontakta oss för val av turbo till detta turbogrenrör.
1.8T exhaust turbokit - Kom väl och billigt igång med ombyggnadsprojektet
Komplett 1.8T turbokit - Här får du allra flesta delar du behöver för montering av turbo
Stödbultar och kopparmuttrar - Originalbultar och muttrar är ofta rostiga och inte lätta att montera igen
Montering av delar - Vi monterar ihop delarna så att de är väldigt enkla att montera färdigt.
Efter montering av en större turbo, skall en korrekt downpipe göras. Vi rekommenderar att du gör det till 3" rostfria rör. Du kan själv göra en downpipe genom att bara köpa några rostfria rör, en extra v-bandfläns, rostfria flexrör och en bit rostfritt stål. Vi rekommenderar att du gör ett beslag mellan motorblocket och downpipen så att den inte ändrar position.
Om du inte vill göra det själv kan vi givetvis hjälpa dig. Du kan köpa våra plug and play modeller som är av riktigt hög kvalitet och enkla att montera. Vi vill gärna ta fram plug and play system för alla modeller, och därför erbjuder vi oss att göra och montera en downpipe utan timlön. Men det skall vara med vår turboladdare och uppsättning. - Kontakta oss för mer info kring detta.
1.8T 20v downpipe - Plug and play - Specialtillverkat förrör till vårt exhaust kit med 2860 & 2871 turbo
Rostfritt rör för downpipe - Rör för bygg-själv downpipe
V-band samling - Montering som används för turbo- och downpipeavslutning
Rostfritt flexrör - Tar lite av vibrationerna från motorn
Vid montering av en större turbo som GT2860 eller GT2871 skall det monteras en intake pipe som passar in i den nya installationen. Därför har vi utvecklat ett insugningssystem som kan monteras mycket enkelt. Det är tillverkat av rostfritt rör och svetsat ihop med en TIG-svets. Det är superlätt att montera detta insugningsrör. Se länken nedan.
Nedan ser du en intake pipei 3" på en Seat Leon 4x4, med 2860 turbo, 3" KN luftfilter och Audi TT luftmätare.
Plug and play intake pipe 1.8T - Specialtillverkat för vårt exhaust kit
Plug and play intake för längsgående motorer
KN luftfilter med 76mm. anslutning - Passar på specialtillverkade intake pipe
Med en olje catch tank kan du hålla olja och oljeångor borta från insugningen. Detta rekommenderas starkt eftersom detta sänker oktantalet och därmed förlorar du effekt från motorn. Här är ett kit som passar direkt på alla VW 1.8T MK4.
Olje catch tank 1.8T - Enkel montering och hög kvalitet
Om du vill vara säker på att det inte är insugningsgrenröret som sätter gränserna för hur mycket luft som kommer in i din motor, kan du montera ett high performance insugningsgrenrör med extra bra flöde. Vi har dem för både längsgående motor och tvärställda motorer.
Längsliggande insugning 1.8T - Intake med upp till 80 mm. gasspjäll
Tvärliggande insugning 1.8T - Fantastiskt flöde i högsta kvalitet
Efter montering av en större upgrade turbo, so t.ex. de som följer med exhauskittet, är det nödvändigt att få lite mer bensin i motorn. Vi har sålt massor av 441 ml. munstycken. De levererar tillräckligt med bensin till 300 hk. med org. bensintryckregulator och tillräckligt till 350 hk. med en 4 bars bensintryckregulator. Om du vill ha ett billigare alternativ har vi också icke original Bosch 460 ml munstycken. Om du vill ha mer hk kan du naturligtvis beställa större munstycken. Kom också ihåg att du ofta skall använda två avståndsbrickor, eftersom uppgraderingsmunstycken vanligtvis är lite längre än de som sitter i motorn som standard.
Om du skall göra riktigt mycket effekt, kan det vara en bra lösning att använda vår progressiva bensintryckregulator. Den ger dig möjlighet att köra med lågt bensintryck på tomgång och högt när laddningstrycket uppnås. För att åstadkomma detta kan du använda stora munstycken som är "högohms", men samtidigt har mycket bra tomgång. (Vanligtvis när man använder stora munstycken med hög ohm blir de instabila när öppningstiden blir för låg)
441 cc. bensinmunstycken/spridare
460 cc. bosch bensinmunstycken/spridarer
4 bar bensintryckregulator - Ger ca 15% extra bränsle vid full belastning
Justerbar regulator - Monteras direkt i bränslestången, som en originalregulator
Progressiv regulator - Mycket bra för stora munstycken och hög effekt
Bränslestång 1.8T - Används till exempel till den progressiva regulatorn
Eftersom den ursprungliga bensinpumpen maximalt kan leverera bensin upp till 300 hk, skall du också vara uppmärksam på att den skall bytas ut. Du skall också vara uppmärksam på att ursprungliga bensinpumpar kan bli dåliga, dvs att de inte ens kan leverera till de 300 hk. om du skall trimma din bil upp till 300 hk. Montera där för en ny original bensinpump - eller en upgrade bensinpump - som vi har. Om din bil inte är försedd med returlopp från bränslestången, bör detta göras. Du kan välja mellan en plug-and-play intern pump upp till 400 hk. - En intern bensinpump, som skall anpassas en smula (upp till 500 hk), eller en extern bensinpump, som placeras i motorrummet med ett extra relä för att dra el till pumpen (upp till 600 hk). Om du väljer den interna bensinpumpen, kan det helt klart rekommenderas att använda flexröret, eftersom den gamla ofta skadas vid demonteringen.
Upgrade high flow benzinpumpe 550 hk. - Direkt för montering i original pumphus. Mycket enkel montering.
Intern bensinpump till 500 hk. - Mycket bra bensinpump och enkel montering
Flex rör - Gör montering av bensinpump i tanken riktigt enkelt
Extern bensinpump för motorrum - För montering av bensinpump utanför bensintanken
Skall du göra över 250 hk på en 1.8T motor, skall du vara säker på att du har en luftmätare som kan mäta all luft som skall genom motorn. Nedan har vi hittat en luftmätare från en Audi TT och en VR6 luftmätare som kan mäta upp till ca 350 hk. Tillsammans med dem rekommenderas det att använda ett av våra universella KN-luftfilter, så att du är säker på att det inte skall "dra" in luften och har för stort motstånd i luftfiltret. Du skall titta på kontakten på din ursprungliga luftmätare: du skall välja den som liknar kontakten, vi har på vår luftmätare. Vid montering av ny och större luftmätare jämfört med originalen, skall motorstyrningen programmeras om. Använd inte luftmätaren om du installerar en programmerbar motorstyrning.
3" luftflödesmätare från Audi TT 225 hk.
3" KN luftfilter - Passar med ovanstående luftmätare
Efter att ha monterat en uppgraderingsturbo (inte den upp till 225 hk) är det nödvändigt att ansluta slangar till turboladdaren. Vi har tagit fram ett kit som gör det enkelt att montera. Kittet nedan passar ihop med TB28, 2860, 2871 och T3 / T4 turboladdare.
Vattenanslutningssats för 1.8T - Enkel anslutning av vatten till t.ex. 2560, 2860, 2871, T3/T4 & GT35
Oljeanslutning - Anslut smörjning av turbo med detta kit till 1800T-motor
Oljeretur - Köp oljereturslangen för sig själv
Oljefläns till returlopp - Direkt till bottenkaret på 1.8T motor (ingår i oljeanslutningskittet)
Vi kan bara rekommendera att hålla värmen från turbo och avgassystemet utanför motorrummet. Det ger extra effekt och snabbare spoolup på turbon. Så du får laddningstrycket före i svängarna. Vi har nedan en turboblank - eller turbohuva - som läggs över turboladdaren. Den håller värmen kvar inne turbons avgashus. Powerwrap rekommenderas till förrör som är nära motorn. Vi har även Heat shield wrap, som används för att klistra på andra delar som behöver skyddas mot värme - en fantastisk produkt! Dessutom har vi också Heat shield cover wrap, som används för att sätta över vakuumslangar för t.ex. wastegate eller oljeslangar till turbon.
Turboblanket - Turbohätta som placeras på turboladdarens varma sida
Powerwrap - Mycket bra att använda till Downpipen
Vi har sålt dessa tändstift i många år. De levererar fantastisk gnista och hållbarhet. Du kan köra med fet bensinblandning under längre tid, vanligtvis utan att något händer. Vi använder dem i projekt med t.ex. 600 hk. Kom ihåg att elektrodavståndet måste vara 0,7 mm.
Det är viktigt att bli av med extra avgasen som kommer genom motorn. Om du inte monterar en 3"downpipe och racingkatalysator, kan du förlora hk. Dessa sportkatalysatorer har ett extremt bra flöde, och de är inte så stora i diameter. Med andra ord är de väldigt enkla att placera under bilen utan att sticka för långt ut eller ner.
Det är också väldigt viktigt att göra ett ordentligt avgassystem efter downpipe och sportkatalysatorn. Därför har vi ett stort urval av universal avgassystem, där du kan bygga din eget specialanpassat sportavgassystem. Det finns allt från billiga mellanrör, ljuddämpare och universal ändrör. Om du har en bil där du vill ha ett komplett catbacksystem kan du också hitta den på länken nedan.
3" Racerkatalysator - Racerkatalysator som också kan besiktas. Dock utan EU-godkännande
Universal avgassystem - Hitta allt för att bygga ditt eget avgassystem
Simons catback avgassystem - Simons gör rostfria avgassystem i otroligt hög kvalitet och enkel montering
När du kör med mer laddningstryck och större luftmängder som skall kylas ner, behöver du montera en större intercooler. Vi har flera olika typer att välja bland i olika storlekar. Vi har också intercooler satser som passar direkt på t.ex. VW golf 4.
Intercooler - En bra storlek och effektiv intercooler kan vara "Intercooler 3" - 5007 "
Intercooler kit - VW Golf 4 - Mycket bra intercooler kit för VW golf 4 som kan kyla upp till 300 hk.
Ofta kan en originalkoppling hålla till en viss effekt när den är ny och i gott skick. Men när de är använda, glider de snabbt i kopplingen. Särskilt när du har trimmat din motor. Vi har flera alternativ - Sachs performance är ett mycket bra val och fungerar riktigt bra. Men eftersom vi säljer mycket delar för 1.8T och VAG, har vi valt att beställa kompletta set med svänghjul (fast massa), som är extra kraftiga och i superb kvalitet - Och de är samtidigt också riktigt billiga.
Sachs Performance - Tysk kvalitetskoppling
Enkelmasse svänghjul - Sachs svänghjul från G60 för montering av VR6 kopplingssats (hittar du under relaterade produkter)
Du kan justera ditt laddningstryck på flera sätt.
Ett sätt är att använda den ursprungliga N75 ventilen som sitter i bilen. Den skall dock vara ny, eftersom de kan bli svaga och långsamma med tiden. De kan dock inte klara av all för mycket laddningstryck och så skall den som gör chiptuningen åt dig programmera det i motorstyrningen.
Ett annat sätt att göra detta på är att använda en manuell laddningstrycksventil - även känd som en boostcontroller - eller bleedventil. Med den kan du enkelt justera trycket. Men turbon vill göra en överboost och det är inte alltid bra för motorn eftersom den ger högt vridmoment.
Det bästa sättet att göra det på är att köpa en elektronisk laddningtrycksstyrning. Den justerar laddningstrycket exakt och kan också hålla laddningstrycket längre uppe i varv / minut.
Ett bra val skulle, till exempel vara Autogauge 2 bars eller Autogauge 3 bars boost controller
Manuell bleedventil / booscontroller - Manuell bleedventil för reglering av laddningstrycket.
Elektronisk Boostcontroller - Eftermonterad elektronisk laddningstryckkontroll.
Används ofta för att bygga downpipe, avgassystem och intercoolersystem.
Vi rekommenderar minst 2½" för intercoolerrör och 3" för avgassystem.
Vi specialtillverkar sådana system - Se eventuellt: Referenser för att se hur hög kvalitet de tillverkas i.
Silikonslangar för intercoolersystem
Innan du skall installera en ny turbo m.m. rekommenderar vi starkt att du häller i motorrengöring i motorn och sedan häller i ny motorolja i motorn. Vi har riktigt god erfarenhet av Gulf motorolja - eller för hård och våldsam körning kan Sunoco 10w60 motorolja användas. Naturligtvis är det också viktigt att byta ut oljefilter, som du kan köpa hos din lokala bilhandlare. Om du vill ta extra hand om din motor rekommenderar vi starkt att du köper till Danco oil Tec 2000 tillsats. Det är ett tillsatsmedel som minskar slitage och minskar friktionen i motorn.
Vid hård körning kan det vara en bra idé att använda en 5w50 motorolja (Sunoco eller Castrol). 5w50 är en något tjockare motorolja, när den är varm och ger därför mer oljetryck och skydd. En alltför tjock olja, som 10W60, blir kanske lite för tjock.
Gulf motor oil - Bra billig motorolja. Vi ger 15% rabatt! Använd rabattkoden GULF15 i varukorgen.
Sunoco motorolja - Sunoco har en riktigt bra 10w60 olja.
Danco oil Tec2000 - Använd detta tillsammans med Sunocos olja för perfekt smörjning.
Castrol motorolja - Känt märke som används av många.
High flow oljefilter - KN oljefilter
Motorrengöring - Använd motorsköljning för att rengöra din motor innan du bygger om den. Använd det eventuellt flera gånger.
Vi kan bara rekommendera att du överväger en stor oljekylare när du trimmar din 1.8t motor. Speciellt om du kör lite hårt med bilen blir oljan snabbt varm och kräver därför lite mer kylning. Vi har universal oljekylare som enkelt kan anpassas till en 1.8T.
Efter montering av en större turbo, oavsett om det är till 225 hk. eller till 350 måste du programmera om bilen så att den kan styra den nya installationen. Den ursprungliga styrningen klarar vanligtvis upp till 350 hk. med Audi TT luftmätare, som nämns längre upp i den här guiden.
Du kan också välja att montera en ny motorstyrning. Du kan välja den styrning du vill ha, men jag rekommenderar en Vems motorstyrning eller en ECU Masterbox. ECU Master styrning är plug and play. - Båda ovanstående programmerbara boxar kan styra Egas. Montering av en ECU Master kostar cirka 10 000 SEK inkl. inkörning. Chiptuning/specialinkörning kan göras från 5 500 SEK. Vi arbetar både med äldre modeller utan egas och modeller med egas. Läs mer om Chiptuning och specialinkörning .
Ecu Master - Programmerbar motorstyrning i högsta kvalitet med möjlighet för Plug and Play
ECU Master Plug & Play - Plug and play för flera typer av bilar
Vems - Vems motorstyrning i fantastisk kvalitet och massor av möjligheter
- Uttag för lambdasond - Placeras i förrör/downpipe. Kom ihåg att lambdasonden måste vända uppåt så att det inte kommer vatten in i sensorn.
- Grundjustering av actuator - Justera wastgaten så att den öppnar vid t.ex. 0,7 bars laddningstryck
- Vänta med att byta munstycken och luftmätaren tills du kommer hit - Så vi kan kontrollera att motorn går som den skall innan vi börjar arbeta
- Du ska ha startat motorn med oljetryck och kylvatten. Gärna ha trycktestat kylarsystemet innan - för säkerhets skull
Ring för beställning av tid för emulering/chiptuning - tel. +45 51810699
Nedan syns en effektkurva från en Audi A4 1.8T. Den har fått en K04-015 turbo, 3" luftmätare, dubbel intercooler, 3" downpipe och 2,5" avgassystem, high flow avgasgrenrör, större bensinmunstycken. Därefter har vi justerat den med EVC-emulator (chiptuning).
Effekt: 228,1 HK
Moment: 344,9 nm.
Nedan ser du ännu en Audi A4 från 97. Denna är utrustad med Exhaust kit - 2871, frontmonterad intercooler, 3" downpipe, 2½" avgassystem, 441cc munstycken, 3" luftmätare. Super effekt.
Effekt: 275,7 hk.
Moment: 353nm.
Om du behöver mer än 330-350 hk är det nödvändigt att göra ingrepp i motorn. Du skall ha H-profilkolvstakar monterade såväl som andra kolvar monterade. Vi har 1.8T kolvstakar som kan användas för 500 hk + och JE eller Wiseco kolvar som är riktigt bra.
1.8T kolvstakar - H-profil kolvstakar i superb kvalitet
1.8T K1 kolvstakar - Original K1 kolvstakar i toppkvalitet
1.8T kolvar - Kvalitetssmidda kolvar
ARP Toppbultar - Här hittar du starka bultar till topplocket på din 1.8T motor.
Racinglager - Hitta racinglager till din motor av hög kvalitet från ACL
JE PRO SEAL - Mycket bra toppackningar till 1.8T
Komplett 1.8T racermotor - Här kan du köpa en komplett motor, klar för montering.
Nedan hittar du en lista över de delar du behöver för att göra cirka 300-350 hk. Allt beskrivs ovan om du vill läsa mer.
Det finns en länk till v-bandmontering och en reduktion för att göra övergången från downpipe till ditt sportavgassystem. Du skall använda 1 av var, dock ingen reduktion om du kör 3" hela vägen igenom. Observera att vi försöker gärna skaffa ett sportavgassystem som passar direkt till din bil. Annars kan vi specialtillverka ett åt dig.
1.8T exhauser turbokit
Stödbultar & kopparmuttrar
1.8T 20v downpipe - Plug and play
Plug and play intake pipe 1.8T
Spacers för 1,8T
441 cc. bensinmunstycken
4 bar bensintryckregulator
Intern bensinpump för 500 hk. eller extern bensinpump för motorrumsmontering
3" luftflödesmätare från Audi TT 225 hk.
3" KN luftfilter
Vattenanslutningssats för 1.8T
Turboblanket
Powerwrap
Turbo tändstift
3" Racerkatalysator
Intercooler
Ny motorolja
Sportavgassystem eller delar för hemgjord avgassystem
Reduktion - konisk
V-bandklämmor
Om du vill att motorrummet ska se lite extra fint ut har vi kylarslangar i blått.