Lager som har ett HX i artikelnumret ger 0,025 mm. mer utrymme för oljefilm.
Se hur du demonterar resten av blocket i reparationshandboken. Följande toleranser skall som minimum kontrolleras, kolvringar, cylindrar, kolvstänger och vevlager. Förfarandet beskrivs i reparationshandboken. Mätningen av lagren kräver specialmätverktyg (en mikrometerskruv)
Oljetrycket berättar hur din motors lager mår och hur din oljepump är. Det är mycket viktigt att testet utförs på en varm motor (8-10 km) när kolvarna expanderar med värmen. Ta bort oljelampmgivaren i motorblocket och sätt i stället en manometer. Trycket på oljepumpen är beroende av varvtalet. Oljetrycket vid tomgång skiljer sig mycket från motor till motor, du kan hitta trycket för din motor i reparationshandboken. Det höga oljetrycket bestäms av pumpens övertrycksventil och problemen ses ofta inte här.
Om oljetrycket är för lågt vid tomgång kan det bero på att dina lager är så slitna att oljan rinner rakt genom lagren (för mycket luft mellan axeln och lagret). Det kan också vara din oljepump som är defekt eller sliten. Om det är problem med oljetrycket vid låga varvtal, skall motorn noggrant kontrolleras (den kanske sjunger på sista versen). Om oljetrycket är för högt vid höga varvtal - cirka över 2000 varv / minut kan det vara din övertrycskventil i oljepumpen vara defekt eller igensatt. Om du skall trimma motorn mycket kan det vara en bra idé att montera en bättre oljepump och åtminstone en oljekylare. Du kan få pumpar och kylare i trimningsbutiker.
Racinglager används ofta när motorn skall vara högpresterande. Lager är ofta hårt belastade och därför rekommenderas det att använda ett racinglager som har en hård yta och inte pressas platt vid hög belastning eller laddningstryck. Det rekommenderas att köra med lager som har samma tolerans som originallager. Om du ska bygga en mycket speciell motor som skall ha lägre motstånd vid lagren vid högt varvtal eller om du måste köra med mycket högt laddningstryck är du välkommen att kontakta oss.