Med dessa givare kan du mäta avgasens eller grenrörets temperatur.
Förbränningstemperaturen Temperaturen i avgaserna är också ett uttryck för blandningsförhållandet. Naturligtvis är det inte möjligt att mäta direkt inne i cylindern, därför placeras givaren i grenröret, strax efter toppen. Du skall montera en resistansgivare av typ K (max. 1000 ° C) i en eller flera avgaskanaler.
Givaren skall sitta så nära toppen som möjligt för att kunna få exakta värden. Givarna skall vara anslutna till en datainsamlare som har en relativt snabb loggning så att alla svängningar fångas upp. Samtidigt är det också viktigt att givarna är så små som möjligt eftersom ju större en sensor är, desto längre tid tar det att reagera på temperaturförändringarna. Om du investerar i en insprutningsanläggning som t.ex VEMS kan du logga data under körning.
Om avgastemperaturen mäts skall den vara:
Tomgång: 332 ° C
Delbelastning: 500-600 ° C
Full gas: 710-766 ° C
Temperaturen får inte överstiga 900 ° C för en bensinmotor och 950 ° C för en dieselmotor. Om du kommer över dessa temperaturer får du brända kolvar och sprickor i toppen.