Svänghjul och koppling har bl.a. den funktion att skall överföra motorns effekt från vevaxeln/svänghjulet till kopplingsskivan som är förbindelse med växellådan via högväxelaxeln. På svänghjulet monteras en startkrans med "tänder" som startmotorn går i ingrepp med när startmotorn aktiveras. Svänghjulet leder också bort en viss mängd värme mellan in- och urkoppling. Om du till exempel kör drift, skall mycket värme avledas. Ju tyngre svänghjul du har, desto stabilare går motorn på tomgång och desto lättare är den att starta. Men om du har ett för lätt svänghjul i motorn, kan det vara svårt att starta bilen eftersom det inte finns någon massa att hålla motorn i gång. Men du får mer hastighet och mer effekt, eftersom motorn inte behöver dra svänghjulet upp i hastighet.
Kopplingsskivan är den som är förbunden med växellådan genom högväxelaxeln. Det sitter fastklämd mellan svänghjulet och tryckfoten. Tryckfoten är den som aktiveras med kopplingspedalen, när denna aktiveras lättar den på trycket och lämnar utrymme för att kopplingsskivan inte följer runt med svänghjulet och tryckfoten. – Härmed urkoppling du står stilla eller byter växel.
En sport/racerkopplingsskiva kan vara belagd med organiskt material, blandat med sintermetall eller ren sintermetall. Ren sintermetall gör att du får en hård tillkoppling (ON/OFF). Men kan tåla mer effekt.
Effekten som kan föras genom systemet är en blandning kopplingsskivans diameter, trycket från tryckfoten och beläggningstypen.
Det som får en koppling att glida är momentet som tillförs från motorn. Vridmomentet är en beteckning för hur mycket motorn vrider/trycker. Det är skillnad mellan hur mycket en originalkoppling klarar av, vissa klarar av mycket lite, andra klarar av mycket effektökning. Fråga andra som har trimmat just din motortyp.
Koppling med flera skivor är också ett alternativ, men dessa är mycket dyra. De ligger ofta kring cirka 10 000+
Nedan hittar du några av kopplingar vi saluför. Vi kan erbjuda racingkopplingar till nästan alla bilmärken och modeller. Du kan vara säker på att få en koppling av högsta kvalitet när du handlar på Qualitec.eu. Ofta kan du välja mellan en zintermetallkoppling och en organisk koppling med zintermetall i. Den mest effektiva racingkopplingen är en zintermetallkoppling men det tar också "hårt" i och du kan inte koppla i "mjukt". Där är en organisk koppling mer mjuk. Om du inte kan hitta en koppling till just din modell, kan du alltid kontakta oss och vi hjälper dig gärna med att hitta den åt dig.