Om du har turen med dig och har en bil med en 2,0 TFSI motor, kan du ganska omgående börja glädja dig. Om du vill trimma den mer än vanlig chiptuning, så finns det verkligen goda möjligheter att få ut en massa effekt. Vi har tagit fram en guide så att du vet vad du ska använda och hur du får ut mest effekt för minst pengar. Du kan uppnå stora effektökningar med några ganska enkla ingrepp.
- Många vill veta om de har alla delar som behövs för att sätta en ny turbo i sin bil. Är du osäker, kan du göra följande:
- Skapa en inloggning på hemsidan - Då är du upprättad som kund
- Alla varor du förväntar dig att använda eller tvivlar på lägger du i varukorgen.
- Skicka ett mail till mig - Jag kan se de delar du har i varukorgen och lägga till delar om det saknas något.
Bosch MED9 ECU, som är motorstyrningen på TFSI motorn, är i princip byggd på samma struktur som ME7 ECU som finns i de äldre 1.8T motorerna. Den stora skillnaden är att TFSI kör med direktinsprutning (GDI), där insprutningen av bränslet kommer direkt in i cylindern på 110 bar. På den äldre 1.8T motorn är spridarna placerade innan ventilerna (i grenröret) så att luft och bensin blandas innan de kommer in i cylindern. Fördelen med direktinsprutningen är att det är mindre risk för baktändning/eftertändning, lägre emminsion (förorening). Därmed klan det tillåtas högre kompressionsförhållanden och högre förbränningstemperaturer. Detta gör att TFSI motorn är en av de bästa motorer i världen för en trimmad gatubil.
Den första TFSI-motorn användes 2003 Audi A3 och Golf R.
TFSI motorn är byggd med två olika turboladdare, K03 som har en maximal effekt på 300 hk. samt en K04 som kan användas upp till 400 hk.
VW, Audi, Skoda och Seat är i grund och botten byggda på samma komponenter med effekt från 180-270 hk.
AXX = K03 turbo Audi A3, VW Golf 2003-04
BWA = K03 turbo Audi, Seat, Skoda, VW 2004+
BYD = K04 turbo VW ED30 & Pirelli edition Golf GTI
BWJ = K04 turbo Seat Leon Cupra, K1 och Cupra R
BHZ = K04 turbo tidigt Audi S3
CDL = K04 varierande HP versioner som finns i Audi S3, Golf R och Golf ED35
(Kamaxlar, kolvar, kolvstakar och spridare skiljer sig från de olika motorkoder)
TFSi K03 turbo-uppsättning, AXX BWA-motor kan trimmas upp till följande:
Maskinvaruuppgraderingar för olika ECU trimningar
TFSi K04 uppsättning, BYD BWJ BHZ CDL- motor kan trimmas upp till följande:
Maskinvaruuppgraderingar för olika ECU trimningar
Delar som kan vara defekta och ger knappast lika bra resultat och förlorad effekt.
Dumpventilen som sitter på turboladdaren kan vara defekt när de ”fiser” övertrycket tillbaka in i turboladdaren och motorn förlorar tryck. Den bästa ventilen du kan montera och som klarar av för högst laddningstryck är 06F145710G.
06F145710G - Stark dumpventil för TFSI
I PCV (vevhusutluftningen) sitter en envägsventil som kan bli dålig, den senaste och starkaste är 06F129101R, men vi rekommenderar dock att du monterar en Catch tank så att oljeångorna inte kommer in i motorn igen.
Under mycket hård belastning blir en 5w30 motorolja väldigt tunn, motorn kan börja använda olja när den blir varm och pressad, därför kan du med fördel byta till en 5w40 motorolja.
För att uppnå maximal effekt på rullbanan skall du använda V-power, 99 oktan!
Med en turboladdare från en Cupra som har 241 hk. kan du uppnå upp till 350+ hk. utan att ens behöva något i motorn. Turboladdaren passar direkt på de flesta TFSI motorer och därför är det ett enkelt ingrepp. Vi kan också leverera uppgraderad turboladdare från TurboZentrum som kan leverera upp till 550 hk.
Turbozentrum Cupra upgrade 550 hk.
Observera att "dumpventilen" är monterad på framsidan av motorrummet och inte inne i själva turbon när det är en K04 turbo. Du kan eventuellt använda ensilikon T-koppling för montering av ventilen.
Du kan montera en downpipe oavsett om du har monterat en ny och större K04 turboladdare eller inte. Du får säkert ut hästkrafter genom att montera ett rostfri downpipe. Vi har gjort det möjligt att beställa TFSI downpipe med och utan racerkatalysator, med andra ord, om du inte vill köra med katalysator kan du beställa den utan. Om du vill ha en riktigt bra racerkatalysator, kan vi montera den åt dig innan du får din downpipe, så blir monteringen mycket enkel för dig. Det är också viktigt att få ett nytt sportavgassystem med genomströmningsljuddämpare och större rördimensioner. Vi rekommenderar varmt avgassystem från Simons som är rostfritt och av utmärkt kvalitet och dessutom ger ett riktigt fint ljud.
Se 2.0 TFSI downpipe här - Förrör för tvärgående motor
FSI downpipe - Förrör för längsgående motorer
Ny modell TFSI / FSI - Förrör till VW Golf 7 GTI / SEAT LEON CUPRA 5F / Skoda Octavia RS 5E / SKODA SUPERB 4x4 2.0 TSI
Simons Catback Avgassystem - Avgassystem för TFSI från Simons av högsta kvalitet - Men till rätt pris
Det är mycket viktigt att kyla ner luften som kommer in i motorn efter att du har trimmat bilen, det kan till och med vara en fördel även om det är en helt originalbil. Det finns olika möjligheter att montera intercooler på din TFSI motor - som du ser nedan. Även om du väljer den stora intercoolermodellen sitter den inte så att den är synlig för eventuell polis, därför kan du lätt uppnå fantastisk kylning utan att det ger onödig uppmärksamhet.
Få ut fler hk ur din FSI-motor med en annan intake/insugningsrör. Det finns olika typer till vilken bil du skall trimma. Men nedan hittar du ett insugningsrör som kan användas till de flesta med lite justering. Det är ett 2,75 "insugningsrör som enkelt klarar upp till 400 hk. Om du vill få en specialtillverkad insugning för 100% optimalt flöde kan vi också specialtillverka en med rostfria rör - ger en supersnygg finish.
Reduktion mellan insugningsrör och turbo
Om du vill ha lite mer ljud ur din Audi, Skoda, Seat eller VW, kan du med en enkel montering av dumpventil/fläns få lite mer ljud ur motorn. Det är en billig lösning i supergod kvalitet. Flänsen sätts helt enkelt in mellan den ursprungliga dumpventilen och flänsen så att luftar ut i det fria. Monteringsbultar ingår. Kom ihåg att välja rätt fläns för just din bil. Vi rekommenderar att du tittar på den ursprungliga ventilen och kontrollerar om flänsen passar.
TFSI FSI TSI dumpventil - Ger superljud och enkel montering
Mätare till bilen - Allt i mätare för laddningstryck och temperatur
Laddningstrycksadapter - Uttag för laddningstrycksmätare i instrumentpanelen
Med denna fläns får du ett högre flöde ur turboladdaren. Det sitter ingen ”Noise cancelling” del i denna fläns.
High flow flange - Utan Noice cancelling
Vid hård trimning skall din högtryckspump uppgraderas. Du kan du köpa en uppgraderingssats för den där du byter innehållet i den.
TFSI uppgraderingssats för bensinpump
När motorn får lite mer luft bör den också ha lite mer bensin. Du kan använda original Audi S3 munstycken som kan leverera upp till ca 500 hk. med uppgraderad bensinpump.
Det kan vara fördelaktigt att montera en catch can så att ångan från vevhuset inte kommer in i insugningen och sedan sänker oktantalet.
TFSI catch cut off - Med denna fläns kan du stänga av pcv
TFSI Catch Tank - Riktigt fin modell med anslutningar, slangar m.m.
När du har monterat delarna eller vissa av delarna är det nödvändigt att chiptuna bilen - Det vill säga, justera motorstyrningen till de ändringar du har gjort. Om du inte har monterat några av delarna och bara vill optimera din TFSI motor. Vi kan också hjälpa till med detta. Kontakta oss bara.
TFIS-chiptuning - Billig obdtuning med rullbana i högsta kvalitet
Det vanligaste motornumret 06F. De flesta 2.0T block är utbytbara. Det kan emellertid vara små skillnader mellan block som exempelvis termostathus. Som tumregel är det bästa sättet att säkerställa en smidig uppbyggnad att börja med samma blockkod som din bil ursprungligen kom med. Upp till 350 hk är huvudbultar och toppbultar ok - Över 350 hk. rekommenderas ARP. Observera dock att OEM bultar är starkbultar och måste bytas ut om du har plockat isär motorn.
Som de flesta VAG motorer finns det 5 huvudlageröverfall med 2 bultar. Mittersta lagret håller också vevaxeln i center (Trust washers).
Huvudlager för TFSI - Racerlager för vevaxel från ACL – Står bättre emot vevaxelns vridningar
ARP toppbultar - Head stud bolts för TFSI motor.
ARP main stud TFSI - ARP bultar för huvudlager
Spacer Avståndsbrickor TFSI - Trust waschers
Motordelar reservdel TFSI - För renovering av en motor som inte skall trimmas mycket
Alla 2.0T FSI vevaxlar har ett slag på 92,8 mm och är alla smidda.
På vevaxeln finns ett triggerhjul som används för vevtappens positionssensor för motorvarv. Det är mycket viktigt att triggerhjulet inte böjs eftersom det kommer att påverka vevsignaldetekteringen. Om triggerhjulet avlägsnas av någon orsak, måste det bytas ut (engångsbruk). Bultarna som fäster triggerhjulet i vevaxeln är också engångsbruk. TFSI motorn har samma svaga punkt som den gamla 1.8T motorn, nedersta tandremshjulet kan lossna, därför rekommenderar vi att byta dem till ARP-bultar.
De flesta 2.0T FSI vevaxlar är utbytbara förutom B7 Audi A4 Quattro med automatisk växellåda.
ARP bultar för remhjul - ARP levererar starka bultar till många motortyper.
Alla 2.0t FSI kolvstakar är 144mm. centrum till centrum och Big end bore är 24,9 mm. Lagrets bredd är viktig eftersom de kedjedrivna motorerna (GEN 2/3) är mindre. kolvtappdiametern varierar mellan olika motorkoder från 20 mm till 23 mm. Den mest vanliga är 20 mm.
350+ HP
Om du vill göra en motor med 350 hk eller mer, rekommenderar vi att du som ett minimum byter kolvstakarna. Du kan oftast behålla originalkolvarna om cylinderväggarna och kolvarna är i gott skick. Om motorn har kört många mil, kan till exempel cylindern ha blivit oval och då rekommenderas att sätta in nya större kolvar med en uppborrning av cylindern. Originalstakar böjs vanligtvis eftersom de är gjorda för tunna i godset och inte är framställda av riktigt bra stål som t.ex. nedanstående.
Kolvstakar och lager från 1.8T motorn kan användas (skall används tillsammans, lager och stakar)
Kolvstakar TSI, FSI, TFSI - Kolvstakar i hög kvalitet till bra priser
K1 Kolvstakar - Märkesprodukt från K1
Kolvlager TFSI - ACL Kolvlager för TFSI
De flesta 2.0T FSI kolvar är smidda, men är fortfarande inte lika robusta som eftermarknadens smidda kolvar - Ex. JE & Wiseco kolvar
Standard cylinderborr är 82,5 mm. - normalt kompressionsförhållande varierar från 9,5: 1 till över 10,0 beroende på motorkod.
Vi har arbetat mycket med VAG-motorn och kan därför hjälpa till med de kolvar du vill och uppfyller kraven som ställs på din ombyggnad. Till exempel kan du få:
Kolvar enligt önskad borrning, kompressionsförhållande.
Keramisk beläggning på kolvens yta - Värmen avvisas från kolven och förblir i förbränningen.
Anti-friktionsbeläggning på kolvarnas sidor. Ger extra livslängd till kolvarna.
Uppgraderad kolvtapp - Finns i lättvikt eller extra tjocklek för turbomotor.
Lateral gas port - Säkra överlägsen kolvringstätning genom att öka gastrycket bakom kolvringarna. Rekommenderas endast för tävlingsmotorer, eftersom gasportarna snabbt kan bli igensatta. Slite också extra på kolvringarna.
Smidda kolvar - Om du inte hittar de som passar din motor, är du alltid välkommen att skriva till oss.
Eftersom vissa TFSI motorer kan ha problem med oljeförbrukning, behöver en uppsättning nya kolvar ofta monteras. Vi kan naturligtvis hjälpa dig om du tittar på länken ovan. Men vi har även tagut fram ett Race engine kit där du får nya kolvar, lager och H-profilkolvstakar. Då är motorn redo för fler hk. om du vill.
Race engine kit - Hitta set till just din motor
Om du vill ha lite extra färg i motorrummet har vi kylarslangsats i blått.