AEM VATTEN / METANOLINJEKTIONSSYSTEMFÖRDEL
Vatten / metanolinjektion för tvångsinduktion (turboladdade eller superladdade) gasdrivna racermotorer är ett beprövat medel för att effektivt minska motorns inloppstemperatur och undertrycka skadlig detonation. Detta gör det möjligt för åkare att på ett tillförlitligt sätt öka boost och avancera antändningstimingen - utan att använda högoktant racingbränsle - för kraftvinster på upp till 20%. AEM's vatten / metanolinsprutningssystem använder den mest robusta hårdvaran i kombination med mer avancerade funktioner än något annat jämförbart prisat vatten / metanolsystem.
Vatten / metanol för alla boostnivåer av tvångsinduktionsgasmotorer
AEM erbjuder två olika konstruktioner för vatten / metanol för gasfordon:
En är boostberoende för forcerade induktionsfordon upp till 35 PSI boost (kit PN 30-3300). Boost Dependent-styrenheten har en inbyggd MAP-sensor (manifold absolute pressure) med en gjuten nippel för en boost-slangupptagning.
Den andra styrenheten (Kit PN 30-3350) har en design med flera ingångar som gör det möjligt för användare att installera AEM: s vatten / metanolinjektionssats på fordon med ultrahög boost (över 35 PSI) med en 0-5v spänningsbaserad extern MAP-sensor.
Robusta, lättanvända styrdesigner
De nya styrdesignerna (Boost Dependent Kit PN 30-3300 & Multi Input Kit PN 30-3350) har stora, vridbeständiga rattar och större numrering för att enkelt ställa in exakt start- och full aktiveringspunkter, med täckt status-LED och testknappar för extra stänkmotstånd. En kontakt är integrerad i styrenhetens hölje för att passa den nydesignade ledningsnätets positiva låsanslutning. Boostberoende styrhölje har en gjuten, taggad nippel för att ta emot en boostslang och en ledningsförklaring på baksidan. Båda styrhöljena har en lättåtkomlig integrerad säkring och gjutna monteringsflikar.
Förenklad ledningar
AEM's ledningsnät för vatten / metanolinjektion avslutas med en positiv låsanslutning i ena änden och har färgkodade ledningar för att underlätta installationen. Både kraft- och jordledningarna för pumpen ingår i selen, vilket förenklar kopplingsprocessen och eliminerar risken för att pumpen aktiveras av en kortslutning i systemet av misstag. En extra kabel ingår för att lägga till en valfri på / av-magnetventil för att stoppa vätskeflödet när systemet är inaktivt.
Integrerad Boost Safe-funktion
Styrenheterna i AEM's vattenmetanolesystem inkluderar en integrerad “Boost Safe” utgångsfunktion som övervakar hela insprutningssystemet och utlöser en marksignal via en utgång om den upptäcker ett spänningsrelaterat fel (kort, dålig anslutning, trasig ledning, överhettad pump, hög- eller lågspänningssignal, etc.), vilket gör det möjligt för användare att definiera sin felsäkra strategi från något så enkelt som att blinka en varningslampa till mer avancerade strategier som att dra boost eller antändning, eller växla bränslekartor på ett fristående motorhanteringssystem. I kombination med den integrerade och mycket exakta ledande lågvätskeomkopplaren i tanken kan "Boost Safe" också sätta din motor i säkert läge innan systemet går torrt. Denna exklusiva funktion finns endast på AEM-vatten / metanolinsprutningssystem.
Kraftig högtrycksinsprutningspump
AEM's internt förbikopplade vatten / metanolinsprutningspump cyklar inte av och på och ger tyst, smidig drift. Den har robust konstruktion inklusive integrerade slangkopplingar, EPDM-tätningar och ett Santoprene-membran som ger konsekvent och pålitlig vätsketillförsel.
Lågprofil 1,15 gallon tank
AEM's gas- / metanolinjektionssystem finns med eller utan en kompakt tank på 1,15 gallon som har en svältbehållare. En mer exakt, ledande lågnivåvätskesensor är integrerad i tanken och har en positiv låskontakt med färgmatchade ledningar till ledningsnätet. Sensorn eliminerar risken för felaktiga avläsningar på grund av störningar från skräp.
Maskinbearbetade injektorer och munstycken
AEM har en precisionsbearbetad injektor i bensininjektionssatsen för vatten / metanol. Den har en integrerad backventil för att förhindra oavsiktligt vätskeflöde. Tre munstycksinsprutningsmunstycken ingår för att matcha vatten / metanolflöde till motorns hästkrafter.
Reviderad flödeskontrollstrategi för mer linjär vätsketillförsel
AEM's ingenjörer tillbringade lång tid på att modernisera regulatorns flödeskontrollstrategi för en mer linjär flödesutmatning. Detta innebär att flödesleveransen bättre matchar en motorns behov av vatten / metanolinjektion, vilket ytterligare optimerar laddningskylning och detonationskontroll.
- Boostberoende och multi-ingång (0-5v / frekvens) progressiva styrdesigner har stora justeringsknappar, integrerad kontakt för seleanslutning, integrerad säkring, täckt statuslampa och testknapp för förbättrat stänkmotstånd och monteringsflikar
- Ledningsnät avslutas med ett positivt låsanslutning i ena änden med färgkodade ledningar för att underlätta installationen, integrerad pumpjordkrets och ytterligare ledning för valfri på / av-vätskesolenoid
- Felsäker utmatning med ”Boost Safe” ingår (för fullständig felsäkerhet under alla förhållanden, se vår felsäkra enhet för vatten / metanol)
- Kraftig högtrycksinsprutningspump har integrerade kopplingar, en Santopren-membran och EPDM-tätningar för att motstå korrosion. Vår pump maximerar ledningstrycket för optimal finfördelning och dess tysta, smidiga funktion kan nästan inte detekteras
- Precisionsbearbetad injektor med aluminium och integrerad backventil
- Tre utbytbara injektormunstycken för att täcka en mängd olika HP-nivåer (250cc / min, 500 cc / min och 1000cc / min)
- 1,15 gallon tank med svältbehållare, integrerad ledande lågvätskesensor och positivt låskontakt (tankfria system tillgängliga)
- 20 fot injektionsrör ingår
- LED-strålkastarlampa för systemstatus och låg vätskevarning
Minskar luftintagets laddningstemperaturer
Uttrycket ”vätskekylning” med vatten / metanolinjektion avser en mycket finfördelad dimma av vatten / metanol som injiceras i luftströmmen och börjar avdunsta. När det gör det minskar denna evaporativa effekt luftladdningstemperaturen med så mycket som 100 grader och ger en mer syrerik luftladdning.
Minskar detonation (Knock)
Vatten absorberar värme och metanol är ett svalt brinnande, anti-knock-klassat bränsle. När de kombineras och införs i inloppsströmmen kan de effektivt öka ditt fordons anti-knock-index så att du på ett tillförlitligt sätt kan öka boosttrycket och förskjuta antändningstiden med hjälp av pumpgas.
Minskar koldioxidutsläpp
Moderna fordon utrustade med EGR-enheter (Exhaust Gas Recirculation) för utsläppskontroll främjar tungt koluppbyggnad inne i luftintaget. Denna koluppbyggnad kan skapa ”heta fläckar” i förbränningskamrarna som kan orsaka detonation. Injektion av vatten / metanol har en ångrengöringseffekt som minskar koldioxiduppbyggnaden och i vissa fall kan öka bränsleekonomin.