Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Drivlinje

    Svänghjul, racingkoppling & sportkoppling

    Svänghjul och koppling har bl.a. den funktion att skall överföra motorns effekt från vevaxeln/svänghjulet till kopplingsskivan som är förbindelse med växellådan via högväxelaxeln. På svänghjulet monteras en startkrans med "tänder" som startmotorn går i ingrepp med när startmotorn aktiveras. Svänghjulet leder också bort en viss mängd värme mellan in- och urkoppling. Om du till exempel kör drift, skall mycket värme avledas. Ju tyngre svänghjul du har, desto stabilare går motorn på tomgång och desto lättare är den att starta. Men om du har ett för lätt svänghjul i motorn, kan det vara svårt att starta bilen eftersom det inte finns någon massa att hålla motorn i gång. Men du får mer hastighet och mer effekt, eftersom motorn inte behöver dra svänghjulet upp i hastighet.

    Kopplingsskivan är den som är förbunden med växellådan genom högväxelaxeln. Det sitter fastklämd mellan svänghjulet och tryckfoten. Tryckfoten är den som aktiveras med kopplingspedalen, när denna aktiveras lättar den på trycket och lämnar utrymme för att kopplingsskivan inte följer runt med svänghjulet och tryckfoten. – Härmed urkoppling du står stilla eller byter växel.

    En sport/racerkopplingsskiva kan vara belagd med organiskt material, blandat med sintermetall eller ren sintermetall. Ren sintermetall gör att du får en hård tillkoppling (ON/OFF). Men kan tåla mer effekt.

    Effekten som kan föras genom systemet är en blandning kopplingsskivans diameter, trycket från tryckfoten och beläggningstypen.

    Det som får en koppling att glida är momentet som tillförs från motorn. Vridmomentet är en beteckning för hur mycket motorn vrider/trycker. Det är skillnad mellan hur mycket en originalkoppling klarar av, vissa klarar av mycket lite, andra klarar av mycket effektökning. Fråga andra som har trimmat just din motortyp.

    Koppling med flera skivor är också ett alternativ, men dessa är mycket dyra. De ligger ofta kring cirka 10 000+

    Nedan hittar du några av kopplingar vi saluför. Vi kan erbjuda racingkopplingar till nästan alla bilmärken och modeller. Du kan vara säker på att få en koppling av högsta kvalitet när du handlar på Qualitec.eu. Ofta kan du välja mellan en zintermetallkoppling och en organisk koppling med zintermetall i. Den mest effektiva racingkopplingen är en zintermetallkoppling men det tar också "hårt" i och du kan inte koppla i "mjukt". Där är en organisk koppling mer mjuk. Om du inte kan hitta en koppling till just din modell, kan du alltid kontakta oss och vi hjälper dig gärna med att hitta den åt dig.

    Sortering

    Justerbara tornläger E36

    1.00155.07-014-E36
    BMW E36- fits also E38 E90
    €192,69 inkl moms €133,37 inkl moms

    HYDRAULISK HANDBRAKE ADAPTERPLATE E30 / E36 / E46

    1.00109.03-092-Driver
    Adapter för montering av hydrauliskt handbroms i BMW E30 / E36 / E46
    €56,30 inkl moms

    ADJUSTABLE SHORT SHIFTER V3 - All BMW gearboxes - GETRAG/ZF

    1.00143.05-0158
    Shortshifter for BMW
    €119,97 inkl moms

    Hydrauliskt handbroms

    1.00313.03-MP-HHB01BK
    Här är ett handbroms av fin kvalitet. Det kan monteras horisontellt och vertikalt.
    €63,67 inkl moms

    Rod end male M6x1 - Left

    €23,63 inkl moms

    Lätt tubbender

    1.00107.03-TUBE
    Ett praktiskt verktyg för exakt böjning av bromsröret. Tillverkad för rörstorlekar 1/6 "till 1/4".
    €43,56 inkl moms

    BMW E36 E46 Z4 Adjustable Camber arms - BALL JOINT

    1.00335.03-YZ064
    Rear adjustable lower control arms for BMW e36 / e46 / Z4. The product is mainly used to change the rear wheel camber.
    €100,53 inkl moms

    Huvudcylinder 0,625" - Wilwood

    1.00163.01-260-6087
    €103,88 inkl moms

    Kamberarmar bak för BMW E36 / E46 / Z4

    1.00127.02-0029
    Sälj som set - 2 st.
    €117,29 inkl moms

    Bromsfördelare / bromstrycksregulator - Runt grepp

    1.00120.05-MP-PPV05
    Bromsfördelningsventil med runt grepp för att kontrollera de bakre bromsarna.
    €50,27 inkl moms

    SOLID ALUMINIUM SUBFRAME BUSHES - E36 (4-pack)

    1.00106.04-FS-269
    Subframe-buskar E36 av aluminiumpar av 4
    €120,64 inkl moms

    Qualitec - Servostyrningsbehållare - 0,75 liter

    1.00106.02-GBYX-01005
    Servobeholder
    €59,65 inkl moms

    Bakre chockfästen

    1.00127.04062
    €66,35 inkl moms

    TYPE 160 differntial

    1.00156.03-TYPE-168
    Reinforcement kit.
    €49,88 inkl moms

    Break cooler kit Ø76mm. - Incl. 1 meter hose

    €77,08 inkl moms

    E30 / E36 utgångsaxeladapter

    1.00163.02-0061
    En uppsättning.
    €261,39 inkl moms

    Engine mounts - BMW E36 E46 E9X M3 Z4 Z3

    1.00114.04-FS-271
    Engine mounts - BMW E36 E46 E9X M3 Z4 Z3
    €83,11 inkl moms

    1.9 TDI / 2.0 TDI / TFSI / FSI / 2.0 R - Enkelmassa svänghjul - Lättvikt

    1.00112.03-TFSI 2.0
    Svänghjul till VAG
    €300,93 inkl moms

    Klippager - Sachs prestanda- 3182 654 150

    1.00159.02-3182 654 150
    Nödlager från Sachs som passar t.ex. TFSI,
    €87,13 inkl moms

    Lock nut 3/4" -16

    VS77
    Left
    €2,96 inkl moms
    Filters Close