Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Drivlinje

    Svänghjul, racingkoppling & sportkoppling

    Svänghjul och koppling har bl.a. den funktion att skall överföra motorns effekt från vevaxeln/svänghjulet till kopplingsskivan som är förbindelse med växellådan via högväxelaxeln. På svänghjulet monteras en startkrans med "tänder" som startmotorn går i ingrepp med när startmotorn aktiveras. Svänghjulet leder också bort en viss mängd värme mellan in- och urkoppling. Om du till exempel kör drift, skall mycket värme avledas. Ju tyngre svänghjul du har, desto stabilare går motorn på tomgång och desto lättare är den att starta. Men om du har ett för lätt svänghjul i motorn, kan det vara svårt att starta bilen eftersom det inte finns någon massa att hålla motorn i gång. Men du får mer hastighet och mer effekt, eftersom motorn inte behöver dra svänghjulet upp i hastighet.

    Kopplingsskivan är den som är förbunden med växellådan genom högväxelaxeln. Det sitter fastklämd mellan svänghjulet och tryckfoten. Tryckfoten är den som aktiveras med kopplingspedalen, när denna aktiveras lättar den på trycket och lämnar utrymme för att kopplingsskivan inte följer runt med svänghjulet och tryckfoten. – Härmed urkoppling du står stilla eller byter växel.

    En sport/racerkopplingsskiva kan vara belagd med organiskt material, blandat med sintermetall eller ren sintermetall. Ren sintermetall gör att du får en hård tillkoppling (ON/OFF). Men kan tåla mer effekt.

    Effekten som kan föras genom systemet är en blandning kopplingsskivans diameter, trycket från tryckfoten och beläggningstypen.

    Det som får en koppling att glida är momentet som tillförs från motorn. Vridmomentet är en beteckning för hur mycket motorn vrider/trycker. Det är skillnad mellan hur mycket en originalkoppling klarar av, vissa klarar av mycket lite, andra klarar av mycket effektökning. Fråga andra som har trimmat just din motortyp.

    Koppling med flera skivor är också ett alternativ, men dessa är mycket dyra. De ligger ofta kring cirka 10 000+

    Nedan hittar du några av kopplingar vi saluför. Vi kan erbjuda racingkopplingar till nästan alla bilmärken och modeller. Du kan vara säker på att få en koppling av högsta kvalitet när du handlar på Qualitec.eu. Ofta kan du välja mellan en zintermetallkoppling och en organisk koppling med zintermetall i. Den mest effektiva racingkopplingen är en zintermetallkoppling men det tar också "hårt" i och du kan inte koppla i "mjukt". Där är en organisk koppling mer mjuk. Om du inte kan hitta en koppling till just din modell, kan du alltid kontakta oss och vi hjälper dig gärna med att hitta den åt dig.

    Sortering

    BMW kort växel V2

    1.00151.03011
    BMW växellåda getrag / ZF
    €249,39 inkl moms

    E36 kompakt dubbel bromsok adapter

    1.00126.05-0053
    €130,69 inkl moms

    Steel tube straight - 28x3mm SBF approved

    1.00140.02-283
    ID : 22mm. Length : 0,98m.
    €33,51 inkl moms

    Rubber sealing boot M14-M18 (5/8" 3/4")

    €12,57 inkl moms

    Servostyrningsbehållare - LS1 Servostyrningsbehållare - 1 liter

    1.00103.06-PWA6076
    Servobeholder
    €71,21 inkl moms

    Transmission / Shift Shift för Peugeot 206 306 GTI D Turbo HDI Diesel Citroen Xsara

    1.00108.04-MP-SST02
    Ger exakt och stabil växel i bilen.
    €50,27 inkl moms

    Justerbara tornläger E46

    1.00127.05-E46
    BMW E46
    €133,37 inkl moms

    WV G60 svänghjul - Används konvertering på 1.8T / 1.9 TDI-motor

    1.00143.06-3021 600 294
    Passar till följande växellådor 02J / 02A / 02R.
    €301,60 inkl moms

    BMW E36 E46 Z4 Adjustable Camber arms

    1.00335.03-YZ061
    Rear adjustable lower control arms for BMW e36 / e46 / Z4. The product is mainly used to change the rear wheel camber.
    €100,53 inkl moms

    PÅ / AV-ventil med M10x1 för t.ex. bromsrör - Silver

    1.00207.06051
    Används ofta för direkt montering av bromsrör.
    €60,32 inkl moms

    BAKSLÄPPARM MOTORSPORT BUSHING E36 / E46

    1.00126.03-103
    Släpbussning av hög kvalitet
    €180,12 inkl moms

    Frontarmar justerbara "lollipops" BMW E30 / E36

    1.00127.05-0081
    Kraftfull justerbar stödarmbussning framför.
    €154,15 inkl moms

    228MM SINTERED CLUTCH DISC - 20,3x22,2-28N

    1.00349.02-228*22.1-28N CR6
    Diameter [mm]: 228 - Number of Teeth: 28 - Hub Profile: 20,3x22,2-28N
    €133,37 inkl moms

    Rod end male M6x1 - Right

    €24,13 inkl moms

    Qualitec - Mastercylinder - 0,75 "

    1.00142.04031
    Huvudcylinder för broms i otroligt hög kvalitet.
    €66,35 inkl moms

    Justerbara tornläger E30/E34/E32/E24/E28

    1.00156.04-014-E30
    BMW E30/E34/E32/E24/E28
    €201,17 inkl moms €155,83 inkl moms

    BMW 3 Series 3rd Gen (Rear Integrated) E36 32 steps adjustable monotube coilover

    BMW006
    Performance shock absorber with arms
    €921,56 inkl moms

    VR6 kopplingssats 228mm. 28 tand - Original Sachs

    1.00143.06-3000 384 001
    Passar svänghjulskonvertering 1.8T / 1.9 TDI - Växellådor 02J / 02A / 02R.
    €317,69 inkl moms

    BMW E36 - Sachs tryckfot - 883082.999731

    1.00114.02-883082999731
    Diameter [mm]: 240- Parameter: M228X / 240
    €477,53 inkl moms

    WV G60 svänghjul - bultsats M10x1x19.5

    1.00205.11011
    Innehåller 6 skruvar
    €26,14 inkl moms €21,78 inkl moms
    Filters Close