Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Drivlinje

    Svänghjul, racingkoppling & sportkoppling

    Svänghjul och koppling har bl.a. den funktion att skall överföra motorns effekt från vevaxeln/svänghjulet till kopplingsskivan som är förbindelse med växellådan via högväxelaxeln. På svänghjulet monteras en startkrans med "tänder" som startmotorn går i ingrepp med när startmotorn aktiveras. Svänghjulet leder också bort en viss mängd värme mellan in- och urkoppling. Om du till exempel kör drift, skall mycket värme avledas. Ju tyngre svänghjul du har, desto stabilare går motorn på tomgång och desto lättare är den att starta. Men om du har ett för lätt svänghjul i motorn, kan det vara svårt att starta bilen eftersom det inte finns någon massa att hålla motorn i gång. Men du får mer hastighet och mer effekt, eftersom motorn inte behöver dra svänghjulet upp i hastighet.

    Kopplingsskivan är den som är förbunden med växellådan genom högväxelaxeln. Det sitter fastklämd mellan svänghjulet och tryckfoten. Tryckfoten är den som aktiveras med kopplingspedalen, när denna aktiveras lättar den på trycket och lämnar utrymme för att kopplingsskivan inte följer runt med svänghjulet och tryckfoten. – Härmed urkoppling du står stilla eller byter växel.

    En sport/racerkopplingsskiva kan vara belagd med organiskt material, blandat med sintermetall eller ren sintermetall. Ren sintermetall gör att du får en hård tillkoppling (ON/OFF). Men kan tåla mer effekt.

    Effekten som kan föras genom systemet är en blandning kopplingsskivans diameter, trycket från tryckfoten och beläggningstypen.

    Det som får en koppling att glida är momentet som tillförs från motorn. Vridmomentet är en beteckning för hur mycket motorn vrider/trycker. Det är skillnad mellan hur mycket en originalkoppling klarar av, vissa klarar av mycket lite, andra klarar av mycket effektökning. Fråga andra som har trimmat just din motortyp.

    Koppling med flera skivor är också ett alternativ, men dessa är mycket dyra. De ligger ofta kring cirka 10 000+

    Nedan hittar du några av kopplingar vi saluför. Vi kan erbjuda racingkopplingar till nästan alla bilmärken och modeller. Du kan vara säker på att få en koppling av högsta kvalitet när du handlar på Qualitec.eu. Ofta kan du välja mellan en zintermetallkoppling och en organisk koppling med zintermetall i. Den mest effektiva racingkopplingen är en zintermetallkoppling men det tar också "hårt" i och du kan inte koppla i "mjukt". Där är en organisk koppling mer mjuk. Om du inte kan hitta en koppling till just din modell, kan du alltid kontakta oss och vi hjälper dig gärna med att hitta den åt dig.

    Sortering

    AUDI A4 B7 Avant - (4163 ccm, 420 HP) - 003071 999618

    1.00143.06-003071999618
    Svänghjul för Audi 4,2 liters motor
    €1005,19 inkl moms €133,35 inkl moms

    BMW CUT OFF SHIFT ROD

    0221
    Can be adapted to any engine and gearbox
    €78,74 inkl moms

    BMW E30 E34 E36 E46 E8x E9x Växlingsväxel Kort växling - Samsonas "style"

    Otroligt bra och stabil växel för BMW.
    Från €213,77 inkl moms

    BMW E36 - Sachs organisk kopplingsplatta

    1.00130.02-881864999937
    Diameter [mm]: 228 - Antal tänder: 10
    €294,18 inkl moms

    BMW E36/E46 ADJUSTABLE UPPER ARMS

    1.00156.04-0133
    Sälj som set - 2 st.
    €184,28 inkl moms

    BMW E90 Differential reinforcement - TYPE 168L differential

    Reinforcement kit.
    €83,77 inkl moms

    BMW E90 Differential reinforcement - TYPE 188L differential

    Reinforcement kit.
    €83,77 inkl moms

    BMW E90 Differential reinforcement - TYPE 215L differential

    Reinforcement kit.
    €83,77 inkl moms

    BMW M30 Sachs kopplingsplatta - Sintermetal

    1.00128.01-881864.999943
    Kopplingsplatta - 10 tänder (23x29mm)
    €307,59 inkl moms

    BMW M30 pressarfot - [883082.999698]

    1.0030.01-883082999698
    fot
    €373,26 inkl moms

    Bracket to Rod end.

    Can weld or bolted to the chassis.
    €14,07 inkl moms

    Bromslinjens fackverktyg

    Konvex och konkav tillverkad på det enklaste sättet. Bromsröret är fastklämt i hållaren, du hittar en hammare och den högra dornen och träffar sedan den högra kragen på bromsröret.
    €135,70 inkl moms

    Break cooler kit Ø102mm. - Incl. 1 meter hose

    €87,12 inkl moms

    Break cooler kit Ø89mm. - Incl. 1 meter hose

    €85,78 inkl moms

    Bromstryckregulator för 2 kretsar

    1.00207.09031
    In-Out tråd: M10x1.0
    €134,02 inkl moms

    bromsvätska

    Här får du bromsvätska i olika storlekar. Det är en superbromsvätska för bromsar och koppling.

    Bromsvätskebehållare för handbroms - Svart / Silver

    Behållare för hydrauliskt handbroms
    Från €20,10 inkl moms

    Camberarmar BMW E36 / E46 - Gul (90ShA)

    1.00150.0102-WRE36-BCP-Y
    €202,71 inkl moms €150,78 inkl moms

    KAMBERPLATER GRIND EDITION 3D (CPVWG4-3D)

    1.00159.00-CPVWG4-3D
    PMC-kammarplattor Skoda Fabia II Octavia I
    €165,86 inkl moms

    Camber-plattor 3D

    BMW E24/E28/E30/E31/E32/E34/E36/E38/E39/E46/E60/E90
    Från €217,12 inkl moms
    Filters Close