ECU Black - EMU ECU-motorstyrning
ECUmaster EMU BLACK är en universell programmerbar motorstyrning som styr bensin och tändning. Det är byggt för att styra de mest avancerade och komplexa motortyperna. EMU-svart används till exempel för motorsport, motorcyklar, båtar och ombyggda bilar för racing.
Stöder Drive by wire. Styrenheten uppdateras ständigt för att kunna hantera mer avancerade system.
ALLMÄNT:
Driftstemperaturområde: AECQ100 Grade2 (-40 till + 105C)
Omvänd polaritet / kortslutningsskydd: JA (inbyggt)
Driftspänning: 6-22V (motstånd mot transienter enligt ISO 7637)
Hus: IP 65, CNC aluminium, designad av ECUMaster
Mått (mm) Vikt (g): 150x72x31, 390
Elektriska kontakter: 1 × 24, 1 × 39 FCI-specifikationer Automotive
PC-kommunikation: USB (via Windows-programvara), seriell, CAN-Bus
Utgångar:
-8 Injektorer (5A skyddad, låg sida)
-6 Tändning (15A klassad, skyddad, för passiva eller aktiva spolar, upp till 12 cylindrar i bortkastad gnista)
-6 Extrautgångar (5A-skyddade, låg sida)
-'Full bridge 'med 7 ampere, kan användas som separata utgångar eller 2 x H-broar
-WBO värmare: Klassad till 5A (låg sida)
Ingångar:
- 9 analoga ingångar med en upplösning på 10 bitar, 0-5V (skyddad)
- 2 EG-ingång (typ K-termoelement)
- 2 ingångsgivare
- Lambda-sond: Bosch LSU 4.2, LSU 4.9 eller smalband
- 3 utlösningsingångar (vevaxel, 2x kamaxlar) Hall / VR (definierad i programvaran)
- 1 fordons hastighetssensor (Hall / VR) (fram / bakhjulshastighet kommer snart)
- 1 dedicerad Flex Fuel Sensor-ingång
- 3 växlade ingångar (växlar till mark)
STÖDDA SENSORER:
-Temperatur: IAT, CLT, oljetemperatur, AC EVAP-temp, bränsletemp via etanolinnehållssensor
-Tryck: Olja, bränsle (definierade egenskaper), Lufttryck (MAP / EMAP)
-Lambda: LSU 4.2 (inbäddad styrenhet), 4.9 (inbäddad styrenhet), smalbandssond eller extern styrenhet
-Frekvens: Fordonshastighetssensor (VR / HALL) Växelsensor (sensor eller beräkning)
IGNITION:
6 utgångskanaler (passiva och aktiva spolar - programdefinierbar, upp till 12 cylindrar i bortkastad gnista)
Stöd som stöds: N-1, N-2, N-3, N + 1, Multitooth, Subaru triggers, Nissan trigger, Lotus Elise, Audi trigger, Renault Clio Williams / Alpine, Colt 1.5CZT
Tändstabell: 2 tabeller 16 × 20 (belastning x hastighet), upplösning 0,5 grader
Tändningskorrigering per cylinder: Ja
Coil Dwell Correction: JA, guiden som kan väljas för populära spolar, eller kan ställas in av användaren
Ytterligare korrigeringsstrategier: CLT, IAT, TPS vs MAP, Nitrous, Tomgång, Knock sensor, LC, Pit limiter, ALS, Flat shift, Timers, Acc. Anrichment
Bränsle:
Injektorutgångar: 8 injektorer med hög impedans (full sekvens, upp till 12 semisekvens)
Justering av injektionsvinkeln: 0-720 grader
Latenskorrigering för spänning: JA, användardefinierbar guide för populära applikationer
Bränslestrategier: VE baserat på ”hastighetstäthet” eller ”Alpha N” -strategier, med ytterligare modifierare
Lufttemperatur: Baserad på IAT och CLT
VE-tabeller: två 16 × 20 (Load x RPM), noggrannhet 0,1%
Individuell cylindertrim: Ja
Insatsinsats: Ja
Ytterligare korrigeringsstrategier: Oxygen sensor Corrections, EGT correction (per cylinder), BARO, TPS vs MAP, TPS vs RPM, warmup, Nitrous, LC, ALS, ASE, Bränsletryck, Knock, Leanout-skydd
Realtidskorrigering baserad på Lambdasensor: använder Lambda / AFR målkarta
KNOCK SENSING
Kanaler: 2
Frekvensområde: 1-20kHz, 3: e ordningen AAF
Provtagning: Drivet av tändningshändelse, slå fönster
Definierbara händelser: antändningsfördröjning, bränsleberikning, streckljusindikation
Variabel ventiltid:
Stödda strategier: VVTi, MIVEC, VANOS, Dual VANOS, AVCS
Antal variabla kammar som stöds: 2
Kontrollstrategier: PID baserat på sluten slinga som refererar till "CAM-vinkelmål" (12 × 12)
Tomgångskontroll:
Styrstyper: PWM-solenoider (2,3 linjer), 'driv-för-tråd', stegmotorer (unipolär och bi), tändning, skärbränsle
Kontrollstrategier: Öppna / stäng slinga, tändningsmodifiering, tändning avbruten
VE-korrigeringar: Ja, Alpha-N
Rättelser: Belastning (luftkonditioneringskoppling, kylfläktbelastning) eller definierbara analoga ingångar
DRIVE-by-wire:
Kontrollstrategier: Avancerad 3D PID-algoritm plus statisk friktionskompensation
Stödda e-gasspjäll: Alla likströmsmotorer som kräver mindre än 6,5A, 28 populära e-gasspjäll stöds i DBW-guiden menyer
'PPS-karakteristiska kartor': 3D-tabeller som refererar till kommandot VS. faktisk gasvinkel och varvtal, omkopplare av förare
Downshift Blip Support: Ja
Rally-Style Action Support: Ja
TRACTION CONTROL:
Strategier: Delta RPM, växelkompensation, F / R hjulhastighet (kommer snart)
Minskning av vridmoment: skärning av tändningen med 3D-kartan (16 × 20)
Känslighetskontroll: med 10 ställbar vridbrytare
BOOST CONTROL:
'Boost ref' och 'target tabeller': 2 uppsättningar kartor 10 × 10 (TPS vs RPM)
Kontrollstrategier: Öppen / stängd slinga (PID-baserad)
Korrigeringar: Gear, VSS, IAT, EGT
KAN BUSA:
CAN-standard: 2.0A 125, 250, 500, 1000 kBps
Protokoll som stöds: CAN ECUMASTER, Motec M800 Set 1, Haltech E8 E11v2, Pectel SQ 6, AEM
Protokoll som stöds av fordon: E46 BMW, Citroen C2, Mazda RX8, Ford ST, Polaris RZR, R53 Mini Cooper, Fiat 500, Renault Clio, Lotus, Ford Fiesta, Ford ST, EVO X (AYC support) och många fler ...
MOTORSKYDD:
Lambda-skydd: Motorns skydd för magra förhållanden, säkerhetsstrategier för bränsleberikning, partiell stängning av gasen och minskning av boosttrycket
Användardefinierade kritiska värden för sensorer: Ja
Visningsfel eller kritiskt värde: Ja (användardefinierad)
Overtemp-skydd: Ja (oljetemp och CLT), användardefinierbar, varvtalsgräns
Skydd för lågt oljetryck: Ja, definieras av användaren, stäng av motorn vid behov
Skydd lågt bränsletryck: Ja, delta bränsletryckkompensation, varvtalsgräns, stäng av motorn vid behov
Skydd för hög EGT: Alarm, per cylinder bränslebeslag, ökninggräns
FLEX BRÄNSLE:
Mätning av etanolinnehåll: Ja
Bränsletäthetskompensation: Ja
Blandning mellan kartor: VE, IGN, Lambda / AFR, Boost, Cranking fuel, ASE, Warmup
Bränsletemperatur / PWM-korrigering: Ja
SPORT:
ALS: 2 oberoende inställningar ALS, DBW-stöd
Skiftljus: för varje växel
Startkontroll: Ja
Växelklipp: Ja (öppen slinga), DBW-blip stödd källa: Brytare, lastcell, CAN
Pit begränsare: Ja
Rolling anti lag: Ja
ÖVRIGT:
Oanvända injektionsutgångar återupptagna som Aux-utgångar: Ja
Ingångs- / utgångsfunktioner: bränslepump, radiatorfläktar, start / stopp-knapp, kväveoxid, kartomkoppling, 3D PWM-utgångar, A / C-kopplingskontroll, huvudreläkontroll, hastighetsmätare, varvräknare och annat ...
Lösenordsskydd: Ja, två nivåer av kontroll
Tidtagare: Bränsle, tändning, Boost-tidtagare som styrs av virtuella utgångar
Seriellt protokoll för streck visar: AIM, RaceTechnology
Autotune: Ja
Inbyggt oscilloskop: Ja
Logga in: Logga in i realtid till en dator, logga till externa loggare med seriell eller CAN (t.ex. EDL-1 Ecumaster Data Logger)