Kylning

Kylning - Allt i kylsystem för motorsport

Nedan hittar du nästan allt du skall använda när du bygger en bil för motorsport. Kylning av motorns vätskor, så som motorolja och kylarvätska, är en av viktigaste faktorer när du skall köra motortävlingar, om du har en motor som blir för varm håller den inte länge. Sättet du kyler bilens vätskor på är genom att skicka ut dem i en kylare (antingen till kylarvätska eller motorolja). Denna kylare skall vara så stor som möjligt eller ha en lämplig dimension, beroende på vilken typ av motorsport du kör. Vätskan som kommer ut i kylaren kyls av luften som passerar genom kylarribbor, varför det också är viktigt att använda en kylfläkt i riktigt bra kvalitet. Kylarfläkt finns i mycket god kvalitet från t.ex. SPAL.

Motorns termostat bestämmer den lägsta driftstemperaturen, denna temperatur är vanligtvis cirka 85-90 grader. Om du vill öka motorns effekt kan det vara fördelaktigt att köra vid en lägre temperatur t.ex. 70-75 grader. Här skall du hitta en annan termostat som öppnar tidigare.

Om du väljer ett oljekylsats från oss är du säker på att kvaliteten på både oljekylaren, kopplingar och slangar är helt i topp. Om du inte hittar ett set som passar dina behov, specialtillverkar vi ett som passar dig. Vi har allt i kopplingar och slangar.

För att motorn skall cirkulera vattnet runt är en vattenpump monterad. Denna vattenpump dras mekaniskt av en rem som följer motorns varvtal. När motorn har högt varvtal körs vattenpumpen ofta mycket snabbare än vad som är optimalt, här kan den istället "piska" kylarvätskan och därmed minska kylarvätskans cirkulation. För detta kan det vara fördelaktigt att montera en vattenpump som kör med optimal hastighet hela tiden. Effekten på motorn ökar också eftersom den inte behöver dra en ineffektiv mekanisk vattenpump.

Piffa upp motorrummet med fina kylarslangar i exempelvis blått. Det ser bra ut i motorrummet. Om du bygger om kylarsystemet kan du behöva en ny expansionsbehållare. Dessa är utrustade med ett kylarlock med tryckavlastningsventil. Om du bygger din egen behållare har vi nya kylarlock med och utan tryckavlastningsventil.

 

Sortering
Visa per sida

SPAL Jumper Harness - Connector

V97
€16,22 inkl moms

Oljekylare för automatisk växellåda - 4 rader

1.00312.03-TOC-679
Bredd: 40cm. Längd: 13,5cm. Tjocklek 2 cm.
€83,77 inkl moms

Oljekylare för automatisk växellåda med monteringsbygel - 10 rader

1.00309.01-TOC-406
Total bredd: 40 cm. Höjd: 32,5 cm. Tjocklek 2,2 cm.
€80,42 inkl moms

Racing Thermostat, fits BMW M52, M54, M56 Engines

1.00126.06-MMTS-E46-99V2
Direct fit for BMW M52, M54, and M56 engines
€127,33 inkl moms

Marco Oil Gear Pump UP12 / OIL - 15 liter per minut. - 12 volt

1.00109.01-UP12/OIL
Kan suga upp till 2 meter under pump - Tryck upp till 3 bar.
€268,06 inkl moms €240,72 inkl moms

Marco oljeväxelpump UP9 / OIL - 12 liter per minut. - 12 volt

1.00114.04-UP9
Kan suga upp till 1,5 meter under pump - Tryck upp till 5 bar.
€221,15 inkl moms

Kylarsvetsfläns 1.25 ''

1.00210.08011
Køler/Radiator cap svejseflange med mulighed for tilføjelse af ekstra tan
€10,72 inkl moms

SPAL 12 "motorsportkylfläkt - sug - 30100375 - 861 cfm

1.00152.02011
Höjd: 13,23 "(336mm) Bredd: 12,64 (321 mm) Djup: 2,01 "(51,1 mm)
€125,99 inkl moms
Filters Close