Kylning

Kylning - Allt i kylsystem för motorsport

Nedan hittar du nästan allt du skall använda när du bygger en bil för motorsport. Kylning av motorns vätskor, så som motorolja och kylarvätska, är en av viktigaste faktorer när du skall köra motortävlingar, om du har en motor som blir för varm håller den inte länge. Sättet du kyler bilens vätskor på är genom att skicka ut dem i en kylare (antingen till kylarvätska eller motorolja). Denna kylare skall vara så stor som möjligt eller ha en lämplig dimension, beroende på vilken typ av motorsport du kör. Vätskan som kommer ut i kylaren kyls av luften som passerar genom kylarribbor, varför det också är viktigt att använda en kylfläkt i riktigt bra kvalitet. Kylarfläkt finns i mycket god kvalitet från t.ex. SPAL.

Motorns termostat bestämmer den lägsta driftstemperaturen, denna temperatur är vanligtvis cirka 85-90 grader. Om du vill öka motorns effekt kan det vara fördelaktigt att köra vid en lägre temperatur t.ex. 70-75 grader. Här skall du hitta en annan termostat som öppnar tidigare.

Om du väljer ett oljekylsats från oss är du säker på att kvaliteten på både oljekylaren, kopplingar och slangar är helt i topp. Om du inte hittar ett set som passar dina behov, specialtillverkar vi ett som passar dig. Vi har allt i kopplingar och slangar.

För att motorn skall cirkulera vattnet runt är en vattenpump monterad. Denna vattenpump dras mekaniskt av en rem som följer motorns varvtal. När motorn har högt varvtal körs vattenpumpen ofta mycket snabbare än vad som är optimalt, här kan den istället "piska" kylarvätskan och därmed minska kylarvätskans cirkulation. För detta kan det vara fördelaktigt att montera en vattenpump som kör med optimal hastighet hela tiden. Effekten på motorn ökar också eftersom den inte behöver dra en ineffektiv mekanisk vattenpump.

Piffa upp motorrummet med fina kylarslangar i exempelvis blått. Det ser bra ut i motorrummet. Om du bygger om kylarsystemet kan du behöva en ny expansionsbehållare. Dessa är utrustade med ett kylarlock med tryckavlastningsventil. Om du bygger din egen behållare har vi nya kylarlock med och utan tryckavlastningsventil.

 

Sortering
Visa per sida

Performance Intercooler-kit för Audi

Passar på en Audi B8 TFSI-, A4-, A5- och quattro-modell från 2008-2016.
€428,36 inkl moms

PEUGEOT 207 GTI - STAGE 3 INTERCOOLER UPGRADE

Huge stage 3 front mount for the 207 GTI 1.6 Turbo - Great addition to any standard, or remapped, 207 GTI.
€871,19 inkl moms

Sandwich Oil Adapter - Universal

Multiple Threads - 3/4″-16, 13/16″-16, 1″-12, M18x1.5, M20x1.5, M22x1.5, 1/8 in. NPT Port, 2.5 in. O-Ring
€78,41 inkl moms

Seat Sport Ibiza For Polo mk4 GTI 1.9 TD - Front Mount Intercooler Conversion Kit

This intercooler can be used for several cars where you can do pipe work your self.
€335,07 inkl moms

Snow Performance Stage 2 Boost Cooler N54/N55 Direct Port Water Injection Kit

SNO-2169-BRD
Water/Methanol Injection System, Stage 2.5 Direct Port Injection Kit, Pump, 2.5 gal. Tank, Stainless Braided Line, -4 AN Fittings, BMW, N54/N55, Kit
€1367,09 inkl moms

SPAL 10" (255mm) Cooling Fan VA11-BP12/C-29A (24v)

VA11-BP12/C-29A
(24v / 743 cfm / Pulling)
€74,39 inkl moms

SPAL 10 "motorsportkylfläkt - sug - 30100360 - 643 CFM

1.00152.02021
Höjd: 11,20 "(268 mm) Bredd: 265 mm Djup: 52 mm
€90,60 inkl moms

SPAL 12 "motorsportkylfläkt - Push - 30100384 - 861 CFM

1.00152.03011
Höjd: 13,19 "(335 mm) Bredd: 12,56 (319 mm) Djup: 2,01 "(51,1 mm)
€125,99 inkl moms
Filters Close