Kylning

Kylning - Allt i kylsystem för motorsport

Nedan hittar du nästan allt du skall använda när du bygger en bil för motorsport. Kylning av motorns vätskor, så som motorolja och kylarvätska, är en av viktigaste faktorer när du skall köra motortävlingar, om du har en motor som blir för varm håller den inte länge. Sättet du kyler bilens vätskor på är genom att skicka ut dem i en kylare (antingen till kylarvätska eller motorolja). Denna kylare skall vara så stor som möjligt eller ha en lämplig dimension, beroende på vilken typ av motorsport du kör. Vätskan som kommer ut i kylaren kyls av luften som passerar genom kylarribbor, varför det också är viktigt att använda en kylfläkt i riktigt bra kvalitet. Kylarfläkt finns i mycket god kvalitet från t.ex. SPAL.

Motorns termostat bestämmer den lägsta driftstemperaturen, denna temperatur är vanligtvis cirka 85-90 grader. Om du vill öka motorns effekt kan det vara fördelaktigt att köra vid en lägre temperatur t.ex. 70-75 grader. Här skall du hitta en annan termostat som öppnar tidigare.

Om du väljer ett oljekylsats från oss är du säker på att kvaliteten på både oljekylaren, kopplingar och slangar är helt i topp. Om du inte hittar ett set som passar dina behov, specialtillverkar vi ett som passar dig. Vi har allt i kopplingar och slangar.

För att motorn skall cirkulera vattnet runt är en vattenpump monterad. Denna vattenpump dras mekaniskt av en rem som följer motorns varvtal. När motorn har högt varvtal körs vattenpumpen ofta mycket snabbare än vad som är optimalt, här kan den istället "piska" kylarvätskan och därmed minska kylarvätskans cirkulation. För detta kan det vara fördelaktigt att montera en vattenpump som kör med optimal hastighet hela tiden. Effekten på motorn ökar också eftersom den inte behöver dra en ineffektiv mekanisk vattenpump.

Piffa upp motorrummet med fina kylarslangar i exempelvis blått. Det ser bra ut i motorrummet. Om du bygger om kylarsystemet kan du behöva en ny expansionsbehållare. Dessa är utrustade med ett kylarlock med tryckavlastningsventil. Om du bygger din egen behållare har vi nya kylarlock med och utan tryckavlastningsventil.

 

Sortering
Visa per sida

UP1-J pump, rubber impeller 28 l/min - 12v

1.00108.01021
Self-priming electric pump with rubber impeller. Fitted with water proof cable guide and internal brush holder with EMI filter. ISO 8846 and ISO 8849. Ideal for bilge and waste water on any type of boat.
€147,43 inkl moms

VA33-BP91/LL-65A 24V (385MM) - 2254 CFM

VA33-BP91/LL-65A 24V
€213,91 inkl moms

Vatten till luft intercooler 2,5 "- Vatten till luft - Rund modell - 290mm

MP-BIC001
Denna intercooler har 2,5" munstycken. Intercoolern är rund och passar därför bra fram om det inte finns mycket utrymme.
€134,03 inkl moms

Vandcirkulationspumpe

1.00121.02-W0047
Hoseconnection outer diameter 20mm
€93,82 inkl moms

Vatteninjektionsmunstycke

Vatteninjektionsmunstycke - Välj mellan flera storlekar.
Från €42,35 inkl moms

Vatteninjektion Steg2

Satser som vanligtvis används för laddningstryck över 1 bar.
€514,13 inkl moms

Vatteninjektion Stage2 - Diesel

Steg2 vatteninsprutning för dieselmotor.
€640,66 inkl moms

Vattenkylare för intercooler - Mercedes A45

Vattenkylare för intercooler på Mercedes A45.
€536,11 inkl moms
Filters Close