Kylning

Kylning - Allt i kylsystem för motorsport

Nedan hittar du nästan allt du skall använda när du bygger en bil för motorsport. Kylning av motorns vätskor, så som motorolja och kylarvätska, är en av viktigaste faktorer när du skall köra motortävlingar, om du har en motor som blir för varm håller den inte länge. Sättet du kyler bilens vätskor på är genom att skicka ut dem i en kylare (antingen till kylarvätska eller motorolja). Denna kylare skall vara så stor som möjligt eller ha en lämplig dimension, beroende på vilken typ av motorsport du kör. Vätskan som kommer ut i kylaren kyls av luften som passerar genom kylarribbor, varför det också är viktigt att använda en kylfläkt i riktigt bra kvalitet. Kylarfläkt finns i mycket god kvalitet från t.ex. SPAL.

Motorns termostat bestämmer den lägsta driftstemperaturen, denna temperatur är vanligtvis cirka 85-90 grader. Om du vill öka motorns effekt kan det vara fördelaktigt att köra vid en lägre temperatur t.ex. 70-75 grader. Här skall du hitta en annan termostat som öppnar tidigare.

Om du väljer ett oljekylsats från oss är du säker på att kvaliteten på både oljekylaren, kopplingar och slangar är helt i topp. Om du inte hittar ett set som passar dina behov, specialtillverkar vi ett som passar dig. Vi har allt i kopplingar och slangar.

För att motorn skall cirkulera vattnet runt är en vattenpump monterad. Denna vattenpump dras mekaniskt av en rem som följer motorns varvtal. När motorn har högt varvtal körs vattenpumpen ofta mycket snabbare än vad som är optimalt, här kan den istället "piska" kylarvätskan och därmed minska kylarvätskans cirkulation. För detta kan det vara fördelaktigt att montera en vattenpump som kör med optimal hastighet hela tiden. Effekten på motorn ökar också eftersom den inte behöver dra en ineffektiv mekanisk vattenpump.

Piffa upp motorrummet med fina kylarslangar i exempelvis blått. Det ser bra ut i motorrummet. Om du bygger om kylarsystemet kan du behöva en ny expansionsbehållare. Dessa är utrustade med ett kylarlock med tryckavlastningsventil. Om du bygger din egen behållare har vi nya kylarlock med och utan tryckavlastningsventil.

 

Sortering
Visa per sida

BMW E90/E91/E92/E93 2006-2011 335i N54 N55 oliekølerkit

1.00343.08-MP-OCK22
Oliekølerkit til BMW E90/E91/E92/E93 2006-2011 335i N54 N55
€201,05 inkl moms €160,31 inkl moms

BMW M50 oljekylningsadapter

1.00138.04-FS-265
Oljekylningsadapter i aluminium. Använd oljefilter MANN HU925 / 4x
€85,35 inkl moms

24V VA11-BP12/C-29S (255MM)

1.00131.05-VA11-BP12/C-29S
10EO0992 SPL - SP30100349A - 24v / 726 cfm / Pushing
€65,01 inkl moms

Expansionsbehållare 0,4 liter

1.00142.03-MP-TA16B
Expansionsbehållare belägen bredvid kylaren.
€37,53 inkl moms

SPAL 12 "motorsportkylfläkt - Push - 30102030 - 1292 CFM

1.00152.06031
Höjd: 13,23 "(336mm) Bredd: 12,64 (321 mm) Djup: 3,444 "(87,3 mm)
€125,99 inkl moms

Vattentemperatur sensor fitting - Ø36mm

1.00160.04-MP-GR06-36MM-BK
1/8"-27 NPT thread for sensor
€13,40 inkl moms

BMW E36 - 325/328 / M3 1988-2000 - EXTREME

MP-RA056-OnlyRadiator
Extreme 56mm. core thickness - Alu-kylare för BMW 325/328 / M3 med manuell växellåda.
€213,92 inkl moms

Oljekylare - 19 rader AN8-anslutning - Svart

1.00113.04-MP-OC19BK-AN8
Höjd utan dubbar 146mm. Bred 330mm. Tjocklek: 51 mm.
€67,02 inkl moms
Filters Close