Kylning

Kylning - Allt i kylsystem för motorsport

Nedan hittar du nästan allt du skall använda när du bygger en bil för motorsport. Kylning av motorns vätskor, så som motorolja och kylarvätska, är en av viktigaste faktorer när du skall köra motortävlingar, om du har en motor som blir för varm håller den inte länge. Sättet du kyler bilens vätskor på är genom att skicka ut dem i en kylare (antingen till kylarvätska eller motorolja). Denna kylare skall vara så stor som möjligt eller ha en lämplig dimension, beroende på vilken typ av motorsport du kör. Vätskan som kommer ut i kylaren kyls av luften som passerar genom kylarribbor, varför det också är viktigt att använda en kylfläkt i riktigt bra kvalitet. Kylarfläkt finns i mycket god kvalitet från t.ex. SPAL.

Motorns termostat bestämmer den lägsta driftstemperaturen, denna temperatur är vanligtvis cirka 85-90 grader. Om du vill öka motorns effekt kan det vara fördelaktigt att köra vid en lägre temperatur t.ex. 70-75 grader. Här skall du hitta en annan termostat som öppnar tidigare.

Om du väljer ett oljekylsats från oss är du säker på att kvaliteten på både oljekylaren, kopplingar och slangar är helt i topp. Om du inte hittar ett set som passar dina behov, specialtillverkar vi ett som passar dig. Vi har allt i kopplingar och slangar.

För att motorn skall cirkulera vattnet runt är en vattenpump monterad. Denna vattenpump dras mekaniskt av en rem som följer motorns varvtal. När motorn har högt varvtal körs vattenpumpen ofta mycket snabbare än vad som är optimalt, här kan den istället "piska" kylarvätskan och därmed minska kylarvätskans cirkulation. För detta kan det vara fördelaktigt att montera en vattenpump som kör med optimal hastighet hela tiden. Effekten på motorn ökar också eftersom den inte behöver dra en ineffektiv mekanisk vattenpump.

Piffa upp motorrummet med fina kylarslangar i exempelvis blått. Det ser bra ut i motorrummet. Om du bygger om kylarsystemet kan du behöva en ny expansionsbehållare. Dessa är utrustade med ett kylarlock med tryckavlastningsventil. Om du bygger din egen behållare har vi nya kylarlock med och utan tryckavlastningsventil.

 

Sortering
Visa per sida

Oljekylare för automatisk växellåda - 4 rader

1.00308.02-TOC-676
Bredd: 40cm. Längd: 13,5cm. Tjocklek 2 cm.
€70,37 inkl moms

Vattentemperatur sensor fitting - Ø42mm

1.00131.02-MP-GR06-42MM-BK
1/8"-27 NPT thread for sensor
€13,40 inkl moms

SPAL 5.2 "motorsportkylfläkt - Push - 30103013 - 313 CFM

1.00152.05031
Höjd: 140 mm Bredd: 140 mm Djup: 60 mm
€72,38 inkl moms

Oljefilterhölje för sensor och oljekylare - BMW M52 M54 M56

1.00309.03-M5X
Oljefilterlock av aluminium
€106,69 inkl moms

Universal Dual Pass bar & Plate Oil Cooler - Medium - Sort - AN10

1.00349.08011
Dual pass oil cooler medium.
€87,12 inkl moms

Tee sensor attachment - BARB ø38mm. - ORB 3/4-16

1.00207.09014
€19,44 inkl moms

Svetsfläns med lock - 2 "- 50,8 mm.

1.00163.03-CAP51
Kyl / svetsfläns med lock - Val av flera modeller.
€24,13 inkl moms

Intercooler - BMW 5/6/7 F Series Performance Intercooler Kit

PLR-010203
Passar många olika BMW-modeller.
€321,15 inkl moms
Filters Close