Din varukorg är tom.
I den här guiden försöker vi hjälpa dig med att trimma din RB25 motor. Motorn är lätt att få extra hk. ur - Utan att behöva bli ruinerad på kuppen. Observera att bilar utrustade med Tiptronic växellåda skall göras om på ett annat sätt eftersom växellådan inte kan hantera extra effekt.
- Många vill veta om de har alla delar som behövs för att sätta en ny turbo i sin bil. Är du osäker, kan du göra följande:
- Skapa en inloggning på hemsidan - Då är du upprättad som kund
- Alla varor du förväntar dig att använda eller tvivlar på lägger du i varukorgen.
- Skicka ett mail till mig - Jag kan se de delar du har i varukorgen och lägga till delar om det saknas något.
Innan du börjar är det en bra idé att bestämma dig för hur många hk. du vill ha. Eftersom du då kanske köper delar som inte är relevanta för din uppgradering. En bra början är 300, 350 och 450 hk. - Det är tre steg med enkla uppgraderingsalternativ. Allt över 500 hk. kräver en större ombyggnad och andra delar.
RB25DE - NON-TURBO twin-cam 180 - 200 hk vid 6000 rpm
RB25DET – twin-cam TURBO (T3 Turbo) 245-250 hk
NEO toppen monterad från 1998 gav bättre emmension, det har också mekaniska lyftare och en annan kamaxelprofil.
RB25DE NEO- NON-TURBO twin-cam 219 hk @ 6000 rpm RB25DET NEO – twin-cam TURBO 276 hk @ 6400 rpm
Standard laddningstryck är 0,5 bar upp till 4500 rpm. Härifrån 0,7 till 7000 rpm. Det ger en bättre bränsleekonomi. Det första man oftast vill göra är att få det att köra med 0,7 bars laddningstryck. Det gör du genom att ansluta den svarta tråden från laddningstryckventilen till ramen. Om du vill ha lite mer laddningstryck kan du montera en boostregulator, manuell eller elektronisk. Här kan du säkert köra med 0,85 bars laddningstryck. Här skulle ett 3 "downpipe utan katalysator, stor frontmonterad interkooler, high flow luftfilter, Z32 MAF och några nya tändstift ge säkerhet och extra effekt.
Toppen på en R33 (inte turbomodellen) är lite annorlunda, här finns det ingen vatten- och oljeanslutning till turboladdaren.
Om du kör med mer än 0,9 bars laddningstryck, kommer standard keramiska turboladdare att gå sönder för tidigt.
Oljekylning kan vara nödvändig eftersom motorn annars kan bli för varm.
Oljebrist samband med höga hastigheter. Här kan motorn sakna olja eftersom oljan tvingas ut till sidan, här kan det vara en idé att hälla i ca. ½ liter extra olja i motorn.
300+ kräver en ny motorstyrning
320-340 hk. skall turboladdare, toppackning (1,2 bars laddningstryck), koppling, luftmätare och munstycken uppgraderas.
340+ kommer en aluminiumkylare att vara riktigt bra om du pressar bilen extra mycket
500+ Smidda kolvar, H-profilkolvstakar, förstärkt toppackning, ARP bultar, Portning av toppen.
Om du vill ha en enkel, snabb och effektiv uppgradering kan du välja att montera 2 nya och större turboladdare. Du kan göra att du får ut min. 550 hk. Turboladdare är billiga men samtidigt riktigt bra. Det rekommenderas fortfarande att montera större avgassystem, insugning etc. etc.
Bolt on turbo RB25 - Turbo för direkt montering på originalsystem.
När du väl har ordning på din motors uppbyggnad invändigt eller inte vill överstiga ovanstående i första taget är det dags att montera större turboladdare. Här har vi en bra setup för de delar som ska användas på avgassidan. Du skall förvänta dig att spoolupen skall vara cirka 4000 rpm med en T70 turboladdare.
RB20DET / RB25DET turbogrenrör - Kvalitetsgrenrör och god materialtjocklek
38mm. Wastegate - Wastegate för direkt montering på turbogränsröret - Välj mellan flera modeller med bultfläns
T70 turbo - Turboladdare med T3 fläns för cirka 550-650 hk.
Oljeslangsats - Oljeslangar för oljetillförsel och returlopp till turbo - Enkel montering
Vattenanslutning för turboladdare - Bra kylning av turbon är viktig för lång hållbarhet
Downpipe – Specialframställt förrör för vårt turbokit
Komplett turbosats för 700 hk. - Mycket bra utgångspunkt för massor av effekt
Med ett nytt insugningsgrenrör får du inte bara ett snyggt motorrum – du får även mer effekt. De flesta av våra grenrör är tillverkade med tratt inuti grenröret vilket ökar flödet extra. Det medföljer allt du behöver för montering, till exempel kylarslangar, gasreglage och ny spridarbrygga. Det rekommenderas att köra med 668cc. munstycken för cirka 550 hk. och 875cc. munstycken om du skall upp till cirka 750 hk. Med den nya insugningen skall munstycken med 13,5 mm monteras med o-ringar - Standard Bosch mått och munstyckena vi länkar till.
RB25 / RB25DET insugning - Kvalitetsgrenrör med mycket högt flöde
Luftfilter - Med montering av en större turbo skall det in mer luft genom luftfiltret
668cc. Munstycken - Munstycken för upp till ca. 550-600 hk. - Beroende på blandningsförhållanden
875cc. Munstycken - Munstycken för upp till ca. 750-800 hk. Beroende på blandningsförhållanden
EV1 kontakt - Kontakt för montering av ovanstående munstycken, kontakterna kan bytas ut mycket enkelt om du har en tång som kan klämma kontakterna.
Extra bra motorkylning är mycket viktig när du trimmar bilen - särskilt om du pressar bilen hårt. Vi har till exempel aluminiumkylare som är för direktmontering och som ger otroligt bra kylning. En stor intercooler är också mycket viktig när extra laddningstryck och flöde måste passera genom systemet.
Aluminiumkylare & kylsystem - Mycket bra aluminiumkylare som kyler extra bra under hård belastning.
Intercooler kit - Vi har superbra intercooler- kit för Nissan – till och med till rätt pris
Universal intercooler - Intercooler för självfixaren eller om vi skall bygga ett specialsystem åt dig
Aluminiumrör - Spara på vikt och pris genom att köpa aluminiumrör
Silikonslangar - Mycket bra universalslangar i silikon för montering av nytt rörsystem
Rostfria klämmor - Klämmor för montering av slangar i små och stora storlekar
Du kan få många plug and play avgassystem för många bilmärken. Men kanske gör du en motor med fler hästkrafter än vad ett PNP-avgassystem kan hantera. Här kan vi hjälpa till med specialbyggt avgassystem eller delar för dig som vill bygga själv. Vi rekommenderar 3 "upp till 500-600 hk och 3,5" över.
Avgassystem - Här hittar du allt du behöver för att bygga bra avgassystem med hög prestanda
Specialbyggd - Vi tillverkar specialavgassystem för bilar - i högsta kvalitet
Ofta kan ett original bränslesystem inte följa med när större turbo monteras och där både mer luft och bensin skall in i motorn. Här kan du ofta bara montera en ny pump om det är upp till cirka 500-700 hk. Det rekommenderas dock att om du kommer över 500 hk. skall du kontrollera hela systemet för "proppar" - Det kan t.ex. vara bensinfilter, spridarbrygga, bensinslangar och anslutningar (kopplingar). Vi har allt du behöver för att uppgradera ditt bränslesystem – T.ex. är det många som monterar en surge tank där är antingen 1 eller 2 bensinpumpar - Detta ger möjlighet för upp till 2000 hk. utan laddningstryck och 1600 hk. med laddningstryck. Till exempel skall det användas AEM 1000 hk. bensinpumpar och surge tank med 2 interna bensinpumpar.
Uppgraderingsbensinpumpar - Bensinpumpar för intern och extern montering
Surge tank - Unikt möjlighet för uppgraderingar av bränslesystemet utan att behöva byta ut originaltanken.
AN-kopplingar - Allt i AN kopplingar för montering av bensinpumpar, filter, slangar o.s.v.
Bensinsystem - Här hittar du allt du behöver för att bygga bensinsystem och uppgradering
Med ett plug and play system från ECU Master är du väldigt snabbt i gång. När du beställer ett plug and play system får du en startfil med - Detta gör det enkelt att starta den nya motorstyrningen. ECU master kan helt klart rekommenderas eftersom den är en kvalitetsprodukt till ett superbra pris. PNP kittet fås som du kan se nedan med monterade kontakter och ledningar – Bara att montera.
ECU Master motorstyrning - Självbox fullt programmerbar
Plug and Play RB25 Box - Boxen som monteras på originalnät och kontakter
Som du kan läsa i denna guide (överst) – Om motorn har behov av en motoruppgradering för klara av effekt över 500 hk. - Och det kommer man snabbt upp med en sådan motor. Vi saluför de flesta kända märken som Je, Wiseco, ACL, K1, Athene, Cometic, ARP, o.s.v. så att du snabbt och enkelt kan uppgradera din motor. Om du inte hittar de delar du behöver är du alltid välkommen att skriva till oss.
Motordelar - Allt i motordelar för uppgradering
Smidda kolvar - Kvalitet från JE och Wiseco
H-profil kolvstakar - Starka kolvstakar måste användas - till turbomotorer skall du använda H-profil
Toppackning - Stålpackning eller skärpackning är båda bra alternativ
Justerbara kamaxelhjul - Ofta en nödvändighet när toppen eller blocket har planats och en ny kamaxel har kommit in
ARP bultar - används ofta både till toppen, kolvstakar och undermotor
ACL lager - Uppgraderings lager i hårt material
Motorsats - Set för flera motormodeller, om du inte hittar set till din bil - gör ett set