Din varukorg är tom.
Guide för trimning av din Toyota 2JZ-motor. Vi guidar dig genom allt det du behöver vara uppmärksam på samt vilka delar du skall använda. Om det saknas något är du välkommen att skriva till oss – och vi kommer att göra tillägg.
- Många vill veta om de har alla delar som behövs för att sätta en ny turbo i sin bil. Är du osäker, kan du göra följande:
- Skapa en inloggning på hemsidan - Då är du upprättad som kund
- Alla varor du förväntar dig att använda eller tvivlar på lägger du i varukorgen.
- Skicka ett mail till mig - Jag kan se de delar du har i varukorgen och lägga till delar om det saknas något.
1986 kom den första Supra-modellen och 1992 kom den första versionen av Supra MK4 - och sedan dess har bilen och motorn använts för high performance racing och trimning. Den har använts i stor utsträckning eftersom den standard turboladdade 2JZ-GTE motorn utan modifieringar kunde ge otroligt mycket effekt.
I Japan kan man hitta 2JZ-GTE-motorn i Toyota Aristo från 1991 till 2002. 2JZ-GTE-motorn uppdaterades 1997, med rörlig insugningskamaxel - VVT-I
Toyotas 2JZ-GE sugmotor är baserad på samma motorblock och nästan identiskt, men med högre kompression.
Toyotas 1JZ-GTE är en 2.5L version av det välkända gjutjärnblocket som senare tillverkades med variabel insugningskamaxel och single turbo.
2JZ motorn är byggd som Nissans RB-serie - 6 cylindrar på rad med bra balans, 7 huvudlager, vilket möjliggör höga varvtal.
700 hk. är möjligt på en standardmotor utan att plocka isär den. Det krävs att motorn är i gott skick, d.v.s. den skall helst vara renoverad med nya lager, motorolja, kolvringar o.s.v. En större turboladdare och avgasgrenrör skall också användas.
Med en större turboladdare kan du förvänta dig att ha fullt laddningstryck vid ca. 3900 varv per minut. Om du vill laddningstryck före du skall ha en turboladdare med billet wheel och keramiska lager, här kan du komma ner till ca. 3600 varv/min.
Rostfritt high performance grenrör - Rostfritt turbogrenrör till 2JZ
Performance T4 grenrör - Gjutjärnsgrenrör med 38mm. wastegate
Performance T4 grenrör - Gjutjärnsgrenrör med 44mm. V-band Wastegate
38mm. & 44 mm. Extern wastegate - Passar direkt på ovanstående grenrör
Wastegate pipe - Rör från Wastegate och ner - Kontakta oss för beställning
GT4294 turboladdare - Turbo med T4 fläns som passar på grenröret
Oljeslangsats - Tillförsel- och returflöde för turboladdare
Vattenanslutning - Vattenkylningssats för turbo
Downpipe - Specialframställd downpipe - Kontakta oss för beställning
Turbokit för 2JZ - Här är allt du behöver för montering av större turboladdare
Original insugningsgrenröret räcker till många hk. och verkar bra. Men vi har en Performance insugningsgrenrör som ger extra effekt och ser mycket läcker ut - Riktigt mycket när du börjar trimma motorn. Det är framställt för Bosch/Siemens munstycken med 13,5 mm. O-ringar. Vi kan rekommendera t.ex. 668cc eller 875cc. munstycken som för upp till 600 och 800 hk. - Stora högohms munstycken kan ge en mer ostabil tomgång, men det är inte något problem att köra en något fetare blandning på tomgång.
2JZ performance intake - Riktigt trevligt insugningsgrenrör som har ett super bra flöde.
668cc. Munstycken - Munstycken för upp till ca. 550-600 hk. - Beroende på blandningsförhållanden
875cc. Munstycken - Munstycken för upp till ca. 750-800 hk. Beroende på blandningsförhållanden
EV1 kontakt - Kontakt för montering av ovanstående munstycken, kontakterna kan bytas ut mycket enkelt om du har en tång som kan klämma åt kontakterna.
Kylning av kylsystemet och laddningsluften är båda mycket viktiga faktorer när bilens effekt ökas med t.ex. 100% - Vi har till exempel aluminiumkylare med tjocka element och god kylning. Intercoolersystemet skall också uppgraderas kraftigt, här vill vi rekommendera minst en 600 * 300 * 76 mm. till 600 hk. Element som är 100 mm. tjocka för 800 hk. - Det hittar du på länken nedan.
Aluminiumkylare för Supra - Stor aluminiumkylare för Toyota supra, tjockt och effektivt kylelement
Intercooler - Universal intercooler om du själv vill montera intercooler och göra rörledningar
Aluminiumrör för rörsystem - Aluminiumrör är lättare än rostfria rör och kan därför vara en fördel att använda på grund av vikten
Silikonslangar - För uppbyggnad av Vintercoolersystemet. Välj mellan svart, blå och röd.
Komplett intercoolersystem - Om vi inte har plug and play system till just din modell, skaffar vi gärna hem det.
När du skall trimma din 2JZ-motor skall mer luft in i motorn och därför skall det naturligtvis också mer komma ut. Det rekommenderas att montera ett 3,5 " system för att få optimal effekt ur motorn. Vi bygger många avgassystem för t.ex. Mercedes AMG, Porsche och andra läckra märken. Därför kan vi också erbjuda ett specialtillverkat avgassystem för din bil!
Specialframställt avgassystem - Vi specialbygger alla typer av avgassystem
Bygg ditt eget avgassystem - Vi har alla typer av delar till racingavgassystem om du vill bygga ditt eget
Rostfria rör - Rör och böjer för att göra avgassystem
Om du skall uppgradera bensinpumpen eller montera en Surge tank, har vi allt du behöver. En ny aluminiumbränsletank/fuel cell kan också vara en lösning om du skall tävlingsköra. Vi hjälper gärna om du bara behöver delar eller har designat och monterat hela systemet.
Uppgradera bensinpump - Här hittar du flera olika bensinpumpar för intern och extern montering
Surge tank - Om du skall montera externa bensinpumpar i en överspänningstank har vi många bra lösningar
Fuel cell - Bensintankar för race
AN-kopplingar - Allt i AN-kopplingar för armerade slangar, bensinpumpar, bensinfilter m.m.
Bensinanläggning - Allt för montering av en ny uppgraderad bensinanläggning
Med ECU master Plug and Play boxar är det mycket enkelt att montera en ny programmerbar motorstyrning på din bil. Priset på PNP lådan är mycket lågt, det skall användas en ECU masterstyrning tillsammans med PNP boxen - men fortfarande mycket lågt pris.
PNP för 2JZ - Plug and play system från ECU Master
ECU master - Styrningar och olika tillbehör
Boostcontroller - Vi har manuella, elektroniska laddningstrycksventiler som också kan anslutas, till t.ex. ECU master
700+ eller om du vill vara säker på att motorn går i många mil efter uppgradering av turbon m.m. kan du med fördel byta till JE kolvar, H-profilkolvstakar, starka ACL lager, ARP bultar och andra toppackningar.
Motordelar - Om du inte hittar det du behöver, är du ytterst välkommen att kontakta oss.