Din varukorg är tom.
Nedan har vi samlat vanligt förekommande frågor och information kring turbo/turboladdare. Hur man monterar en turbo och eventuellt varför den går sönder.
Om du monterar en universalturbo och du inte kan få returflödet och oljeförsörjningen att passa, kan du alltid vrida den mellersta delen av turbo. Du kan också vrida avgasdelarna och tryckhuset. Lossa bara bultarna som sitter på tryckhuset och avgashuset. Då kan du fritt rotera alla tre delarna var för sig.
Många frågar: Hur kopplar jag olja och vatten till min turbo? De flesta universella turboladdare som vi säljer är försedda med både vatten- och oljeanslutning.
Detta är ofta fallet:
Oljereturen är en fläns där det finns 2 bulthål med 41 eller 51 mm. mellan där det är ett hål i mitten för oljereturen.
Oljeförsörjning är en fläns med 38 mm mellan varje bulthål, eller en 12 mm banjoskruv (Garrett ofta med UNF 7/16-20 gänga)
Vatten är ofta med 1/4 NPT gänga.
Kom ALLTID ihåg att försörjningen skall komma vertikalt in i turbon med max. 10 graders lutning. Returer skall vara med min. 14mm. invändig diameter.
Det finns flera orsaker varför en turbo går sönder.
Muttern har ramlat av på turbons trycksida
Anledningen till att muttern på en turboladdare kan ramla av eller lossna beror på bristande smörjtryck. Det som händer är att turbinen går med många varv/minut (vanligtvis över 30 000 varv/minut). När den saknar smörjtryck blir axeln snabbt mycket varm och bränner sig fast i lagret - stannar omedelbart och därmed lossnar muttern.
Bristen på oljetryck till turbon kan bero på att turbons slang har blivit täppt eller har smuts kommit in i turbos oljetillförsel via oljeslangen. Om detta har hänt är det mycket viktigt att göra motorn 100% ren så att absolut ingen smuts finns kvar i motorn när du monterar en ny turboladdare. Vi rekommenderar att du plockar motorn helt isär för att vara helt säker på att det inte finns någon smuts kvar i motorn. Om du inte gör det, kan du använda motorrengöring/motorskölj som hälls i motorn och låta den gå med det, tillsammans med ny motorolja . Ytterligare instruktioner finns på flaskan.
Så här ser en turboladdare ut när muttern har lossnat:
Orenheter på axeln och vingarna går mot turbohuset
När det finns orenheter på en axel i turboaxeln beror det ofta på att det har förekommit föroreningar i oljan. Detta sliter verkligen mycket på axeln och bussningen. När det har gått någon tid blir orenheterna så stor att de går mot turbohuset. När de väl kommer dit kommer det att bli mycket dyrare att renovera turboladdaren.