Din varukorg är tom.
Det är väldigt lätt att få ut mer kraft ur en 1,9 TDI-motor. Du behöver bara en större turbo, intercooler, sportavgassystem, spridarspetsar och en chiptuning. Ofta får bilen också så mycket mer vridmoment att den behöver ha en starkare koppling. Dieselbilar drar vanligtvis riktigt bra när de blir trimmade, vilket beror på att momentet kommer långt ner i varvtalen och därmed tar det ingen tid innan det går snabbt. Även om du optimerar din dieselbil går den fortfarande långt på litern och är ekonomisk.
För att få ut cirka 200 hk. behöver du en ny turboladdare såväl som nya spridarspetsar, intercooler, turboladdare, större avgassystem och chiptuning. Du kan använda en universal intercooler där du använder rostfria rör och silikonslangar att bygga rörsystemet med. Turboladdaren är väldigt enkel att montera eftersom den passar direkt på topplocket o.s.v. Det kan dock behöva göras någon mindre förändring.
Uppgradera turbo till 1,9 TDI - Effekt upp till ca 200 hk.
För att komma upp i god effekt på din TDI motor skall du ha lite mer diesel i motorns förbränningskammare. När du sätter in nya spridarspetsar höjer du även insprutningstrycket till ca 240 bar, vilket också ger mer bränsle. Standard spridartryck är 210 bar.
Du kan också uppgradera insprutningssystemet genom att sätta in större pumpelement i pumpen, men det kan vara en dyrare lösning.
När du monterar en större turboladdare och skruvar upp laddningstrycket stiger också lufttemperaturen som kommer ut ur turboladdaren snabbt. Det resulterar i att du förlorar effekt- Och det är inte riktigt det du vill ha. Det är därför du monterar en större intercooler - Det är en bra idé att sätta den i fronten så att den får gott om kall luft. Använd följande för att installera en intercooler: rostfria rör och silikonslangar för rörföring och rostfria klämmor .
Intercooler - med god kyleffekt
Det är många som glömmer hur viktigt det är att byta avgassystemet för att därmed få mer flöde. Om du inte byter till ett sportavgassystem eller specialtillverkar ett rostfritt avgassystem kan du få ett stort mottryck i avgassystemet och därmed förlora mycket effekt - helt enkelt för att gaserna har svårt att komma ut. Du kan hitta ett komplett sportavgassystem eller bygga det med många av de delar vi har på hemsidan.
Det är oerhört viktigt att byta eller göra en ny downpipe, den ska vara minst 2,5 "i diameter, men det rekommenderas att det är 3" /76 mm. för att få mest effekt ur det.
Avgassystem - Här hittar du allt du behöver för att bygga ett avgassystem, allt i universaldelar.
Simon's Sportavgassystem - Här finns många fina kompletta avgassystem som är plug and play
Magnaflow sportavgassystem - Detta är dyrare avgassystem som också har ett riktigt fint ljud
Downpipe - Specialframställt och plug and play förrör
Det är förmodligen ingen hemlighet att när du trimmar din bil och den får en massa mer effekt, så pressas alla delar också lite mer. Därför skall du ofta byta den till en koppling som kan hålla fler NM. Vi har till exempel Sachs högprestanda racingkopplingar och vi har kompletta satser med svänghjul o.sv. Om du inte kan hitta en racingkoppling till din bil är du mycket välkommen att kontakta oss och vi hjälper dig mer än gärna att hitta den.
Koppling - Sport- och racingkopplingar
Det är a och o att justera din bil efter att du har gjort alla uppgraderingar på din bil. Den kommer att fungera mycket bättre och den kommer att ha all den effekt den behöver. När vi gör en chiptuning blir den specialgjord för din setup och programvara. Vi har en rullbana som kan hantera massor av effekt och utrustning för att mäta avgaserna. Vi har gjort chiptuning i många år och har mycket erfarenhet för att se till att du får bäst produkter och service.
Chiptuning - OBD tuning och chiptuning, kontakta oss för ett fantastiskt pris!
TEL: +45 51810699
Även om du inte trimmar din dieselbil kan det fortfarande vara en idé att sätta in en EGR eliminator. När du kör med EGR ventilen aktiv, kommer mycket avgaser in i motorn och i insugningssystemet och det hela blir en aning smutsigt. Därför har ett kit för att ta bort EGR utvecklats. Det finns olika modeller beroende på vilken motor du behöver den för.
EGR eliminator - Enkelt sätt att ta bort egr!
Om du kör med mer än 2 bars laddningstryck rekommenderas det att byta ut mapsensorn med en 4 bars mapsensor, annars har motorstyrningen ingen möjlighet att korrigera för den extra mängd luft som kommer genom motorn.
'
Nedan hittar du ett diagram från rullbana för en VW Golf 5 TDI som som standard har 90 hk. Den har utrustats med Upgrade turbo, 2,5 "downpipe, frontmonterad intercooler och EGR-delete. Observera att den fortfarande kör med original koppling, 2" avgassystem och originalspridare.
Du kan själv göra en sådan runda för ca 9000 SEK i delar