Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    BMW-trimning - Guide för att trimma BMW M50 motor

    BMW trimning - Din guide för trimning av BMW M50/M52 motorer

    Nedan hittar du en guide för trimning av BMW M50, M52 och M54 motorer. Det är en guide i vilken vi går igenom vilka trimningsdelar du behöver och vilka fallgrupper du skall vara uppmärksam på. Men du är alltid välkommen att kontakta oss om det är något som behöver rättas till eller läggas till.

    Se vilka delar vi har för att trimma BMW.

     

    Så här kan vi bäst hjälpa dig!

    Många vill veta om de har alla delar som behövs för att sätta en ny turbo i sin bil. Är du osäker, kan du göra följande:

    Skapa en inloggning på hemsidan - Då är du upprättad som kund

    Alla varor du förväntar dig att använda eller tvivlar på lägger du i varukorgen.

    Skicka ett mail till mig - Jag kan se alla de delar du har lagt i varukorgen och lägga till delar om det saknas något.

     

    Bestäm dig för hur många hk. du vill ha innan du börjar med trimning

    Det är alltid en bra idé att bestämma sig för hur många hästkrafter du vill ha innan du börjar bygga om din bil. Vill du till exempel ha 250 eller 350 hk.? - Det kan vara en stor prisskillnad mellan de två effekterna och vilka delar du skall använda.

    Det är i synnerhet viktigt med M52 och M54 motorn att bestämma sig innan man börjar, eftersom de inte är lika hållbara som ex M50 motorn. Jag rekommenderar max 350 hk. på M54/M52 motorn eftersom det är ett aluminiumblock - Detta är med förstärkt Athena toppackning och ARP-bultar på min. 2,5L motor. Det måste dock sägas att andra har uppnått effekt upp 450 hk. med kolvar och kolvstakar och du kan också ha tur att få samma resultat men vi kan tyvärr inte rekommendera det då det kan vara risk för sprickor i blocket. Observera att på M54 lossnar oljepumpens bult, häfta den med en svets eller ge den en körnprick. Gängan i blocket på M52/M54 tål inte inte dras åt flera gånger kommer att gå sönder, därför måste du använda stödbultar från t.ex. ARP. Vevaxeln i M52/M54 är bra och kan också användas i en M50 motor till mycket hög effekt.

    Nedan ser du insugningsgrenröret på en M52 till vänster och en M50 till höger. Det finns mycket mer flöde i en M50 insugning som du enkelt kan överföra till din M52 motor. Och du kan också se ett flödestest.
    .............. .......... M50 M52
    cyl 1 ..... 284cfm ..... 188cfm
    cyl 2 ..... 276cfm ..... 191cfm
    cyl 3 ..... 288cfm ..... 201cfm
    cyl 4 ..... 288cfm ..... 195cfm
    cyl 5 ..... 276cfm ..... 194cfm
    cyl 6 ..... 284cfm ..... 191cfm

    Vi har specialtillverkat insugningsgrenrör till BMW M50 motor. Den är framställd med extra bra flöde med trattar inne i kammaren.

    BMW insugningsgrenrör - Högt flöde

    En M50 motor med förstärkt toppackning och bultar gör att du kan försöka med 1,1 bars laddningstryck utan problem, d.v.s. runt 420 hk. M50 block är ett riktigt bra och stabilt val eftersom det har gjorts över 1000 hk på ett sådant block. Blocket är i gjutjärn.

    Val av trimning - Kompressorkit eller turbokit

    Du kan välja mellan kompressorkit eller turbokit och det finns otroligt många åsikter om vad som är bäst och här kommer några ord för detta. Ett kompressorkit kan vara ett bra val om du inte vill ha riktigt mycket hk, de är vanligtvis enkla att montera. Kompressorn drivs av en rem och den tar givetvis en del HP. Fördelen kan då vara att laddningstrycket kommer längre ner i varvtalen. Men om du vill ha något som är lätt att montera och demontera är det ett riktigt bra val.
    Ett turbokit kan vara något mer omfattande att montera, det skall t.ex. göras/monteras: turbogrenrör, turbo, downpipe, oljetillgång och retur till turbo, rör och rörledningar. En turbo drivs dock av avgaser och värmen från dem, därför kommer effekten vid samma laddningstryck som en kompressor vara något högre.
    Om du skall ha många hk., skall du ha en turbokit och måttligt med hk. enkelt och billigt att montera skall det vara en kompressorkit.



    Nedan följer en närmare titt på trimning med turbo:

    Val av turbogrenrör

    Du kan välja mellan flera setup eftersom vi har billiga turbogrenrör i gjutjärn där turbon är placerad under grenröret längst bak i motorrummet - Det är en fint grenrör som används för ett stort antal projekt. Det kan vara fördelaktigt att använda en oljereturpump till turboladdaren eftersom den sitter mycket lågt och därför inte lätt att bli av med oljan från turbon. Om du vill göra extra många hk. och vill ha en turbogrenrör som har extra bra flöde kan du välja ett toppmonterat grenrör, den har T4 anslutning för turbo och behöver därför en stor turboladdare. När du monterar ett grenrör rekommenderar vi starkt att du gör ett beslag mellan flänsen vid turbon och in i motorn så att den styvnar och förstärker grenröret så att du undviker skakningar och därigenom sprickor i grenröret. Vid montering av nytt turbogrenrör rekommenderar vi också att du monterar nya stödbultar och köparmuttrar så att grenröret och turbon inte "skakar" sig loss vid körning eller tävling.
    Vi specialtillverkar även turbogrenrör - Priset ligger från 6000 SEK och uppåt.

    Topmount turbogrenrör - M50 - Topmount grenröret är ett riktigt bra val. Passar bra ihop med GT35 turbo.

    Gjutjärnsturbogrenrör - Kan vara lite svårare att montera eftersom det inte finns så mycket utrymme.

    Oljereturpump - Skall användas till gjutjärnsgrenröret.

    Stödbultar & kopparmuttrar för avgassystem och grenrör

    Turboladdare - Välj din turbo för stor!

    Normalt skulle många rekommendera att räkna och titta på flödesscheman för att bestämma vilken turbo man ska använda. Men problemet är att 99% av alla fall är att du vill ha mer hk. när du har uppnått ditt första mål. Då kan det vara lite synd att stå där med en turbo som är för liten. Om du t.ex. kör drift vill du också ha många varv på motorn och effekt i varv eftersom det den mest gör är rök. Om du vill ha 350 hk – vill jag definitivt rekommendera en T3/T4 turbo - den kan leverera 400 hk. och så är det möjligt att skruva upp lite när 350 hk inte längre räcker till. För att hålla värmen borta från motorrummet rekommenderas att sätta en turbokåpa på turboladdaren. Den håller värmen inne i turbon och ger även snabbare spolup på turboladdaren. Om du köper en turbo från oss har vi fullständig kontroll över vilka beslag, kopplingar och oljeslangar du behöver, vi guidar dig genom köpet av detta.

    T3/T4 turbo till 400 hk. Denna turbo är riktigt bra upp till 400 hk. Den är med intern wastegate

    GT35 turbo till ca 500 hk. - Passar riktigt bra till en 2,5 liters motor som skall få fram en del effekt

    T70 med T3 fläns upp till 600 hk. - Stor turboladdare som används för drift, 402 meter m.m.

    Turbohätta - Turbojacket till turboladdarens varmsida.

    Oljeslangar - Kit med tillgångsslangar och returlopp

    Vattenanslutning - Kit för montering av vattenslangar för kylning av turboladdare

    AN kopplingar - Gör själv anslutning av olja och vattensystem till turboladdare

     

    Uppbyggnad av bensinsystem - Bensinmunstycken och bensinpump

    Det är viktigt att bygga ett bränslesystem som kan leverera mycket bränsle, du får inte göra ett system som bara kan leverera t.ex. 105% av den mängd bränsle som skall användas - då behövs inte mycket slitage för att systemet inte längre hänger med. I de flesta BMW-bilar finns en standard bensinpump som kan leverera till ca 300 hk. Om du vill ha mer hk, rekommenderar vi att du uppgraderar till någon av våra 500 hk. bensinpumpar. Bensinpumpar som jag nämner längre ner vid länken är oerhört enkla att montera, kom ihåg att köpa flexbensinslangar för montering.

    När det gäller bensinmunstycken kan vi rekommendera våra 668 cc. munstycken som levererar tillräckligt med bensin för 120 hk. per styck, vilket ger ca 720 hk. vid 6 st. Det är munstycken med hög ohmtal och kan därför användas för alla typer av motorstyrningar. De är stora och vill ofta göra att motorn får en fet blandning vid tomgång och blandad körning, därför används de ofta för drift och motorsport. Om du behöver några som kan användas för vägkörning kan du använda 504 cc. munstycken som levererar tillräckligt för ca 540 hk. Båda typer av munstycken passar direkt in i org. BMW bränslestång.

    Om du vill spara lite på programmering/chiptuning av din BMW kan du eventuellt lösa det genom att använda en justerbar bensintryckregulator som justerar bensintrycket kraftigt upp när det kommer laddningstryck. Med den regulator som är länkad nedan kan trycket justeras upp med 14 x tryck - Det är mycket.

    Vid 500+ hk. rekommenderas det att använda 10mm. bränsleslangar

    Bensinpump - Välj mellan GSS340, GSS341, GSS342 eller intern bensinpump för 700 hk.

    Bensinmunstycken - 668cc. om föroreningar vid besiktning inte är ett krav som ska följas.

    Bränsleslangar - Flex bränsleslangar för montering inne i tanken.

    Progressiv regulator - Justerar bensintrycket kraftigt upp vid laddningstryck

    Justerbar bensintrycksregulator - För montering direkt i bränslestång


    Tändningssystem - Tändstift och tändspolar

    BMW:s original tändningssystem är ganska bra. Det kan utan problem användas upp till ca. 1 bars laddningstryck, därefter är det många som "knackar" ihop tändstiften och därmed kan gnistan inte hoppa så långt och därför blir inte avblåsta av trycket i cylinderkammaren. Vi rekommenderar dock att du byter tändspolar när du kommer så långt, eftersom ju större och starkare gnistan är vid tändstiftet är, desto snabbare och bättre kommer förbränningen att starta. Genom att byta tändspolar kan du mildra möjligheten för instabil tändning och förbränning och därmed också baktändning/eftertändning.
    Kom också ihåg att byta till kalla tändstift så att det inte kommer någon "hotspot" på tändstiftet så att den kan göra en förantändning som sätter i gång förbränningen.

    Turbotändstift - Kalla tändstift för motor med laddningstryck

    AEM tändspolar - Riktigt häftig tändning med VERKLIGEN bra gnista

    AEM COP - Tändspolar för montering direkt över tändstiftet - Vi har också såna som inte skall använda CDI modulen

     

    Toppackning och ARP toppbultar - Upp till 1,1 bars laddningstryck

    Du kan köra med laddningstryck på upp till ca. 0,6 bar på en standardmotor. Du kan köra med 1,1 bars laddningstryck på en standardmotor med ARP toppbultar och en toppackning eller en Cometic ståltoppackning. Jag är själv mest för att klippa packningar eftersom stålpackningar i vissa fall kan bli otäta om blocket och topplocket inte är 100% plana. Med Athena skärpackning kan du ha tur att inte behöva plana block och topplock, men det rekommenderas!
    Vissa har också turen med sig att köra mer laddningstryck på sina motorer utan att byta mer, detta vill jag dock inte rekommendera om man inte är medveten om att motorn kan gå sänder.

    ARP toppbultar - Starkare toppbultar behövs när originalbultar sträcker sig.

    Cometic ståltoppackning - Det används ofta mellan 2 - 3,5 mm. ståltoppackningar.

    Wiseco ståltopplockspackning - Wiseco har gjort en superbra 2mm. toppackning till BMW M50 till ett kanonfint pris!

    Athena skärtopppackning - Genom val av en 2mm. eftersom det sänker kompressionsförhållandet en aning.


    Avgassystem och downpipe

    Det finns inga kompletta system som bara passar plug and play tillsammans. Vi kommer dock att tillverka en downpipe som passar med Topmount grenrör och GT35 turbo. Detta kommer i webbsopen senare. Om du inte vill bygga det själv kan vi specialbygga ett set som passar din bil. Kom ihåg när du t.ex. gör downpipe, det är viktigt att gen powerwrap innan du monterar den, det håller värmen inne och håller motorrummet kallt.

    BMW downpipe - Specialgjord downpipe för M50/M52 med topmount grenrör

    GT 35 fläns - Om du vill bygga din egen downpipe kan du använda denna fläns

    Avgassystem - Bygg eget avgassystem, här hittar du allt.

    Simon's catback avgassystem - Mycket bra rostfritt avgassystem för BMW till rätt pris

    Rostfria rör - Om du själv bygger avgassystem och förrör kan du använda våra rostfria rör.

    Y rör - Används för att bygga från downpipen till originalavgassystemet

    Specialtillverkad avgassystem - Vi bygger ett avgassystem som passar din bil

    Powerwrap - Det rekommenderas starkt att använda powerwrap för att hålla värmen utanför motorrummet.

     

    Intercooler & intercoolerrör

    Vanligtvis finns det gott om plats för att montera intercooler och leda intercoolerrör. Jag vill rekommendera en intercooler med bra storlek. Välj en som passar ca till den effekt du skall köra med. Båda intercoolers nedan kan relativt enkelt anpassas till BMW E36 och E46.

    Interkooler för 400 hk. - Effektiv intercooler som är lätt att placera i en BMW

    Interkooler för 600 hk. - Super bra intercooler som är lite större och kräver lite mer plats.

    Silikonslangar - Här hittar du allt i silikonslangar.

    Rostfria rör - Här hittar du billiga rostfria rör för att bygga intercoolerrör

    Rostfria klämmor - Rostfria klämmor för montering av silikonslangar

     

    Insugningsslangar & luftfilter

    Turboladdaren skall ha luft genom ett silikonrör och ett luftfilter. Jag kan rekommendera en 90 graders silikonböj vid turboladdaren varpå du sedan monterar ett luftfilter. Om du väljer en T3/T4 turbo skall du använda en 3"anslutning och med GT35 och T70 turbo behöver du 4" luftfilter och silikonslang.

    Silikonslangar - Här hittar du silikonslangar i olika storlekar

    Luftfilter - KN luftfilter, HKS luftfilter & Apexi luftfilter

     

    Sportkoppling och racingkoppling av hög kvalitet

    När du väl kommer upp i effekt med din turbokit till din BMW, skall du också ha en annan koppling. Originalkoppling håller till cirka 300 hk. Därför har vi några fantastiska uppgraderingsmöjligheter att erbjuda. Du kan bl.a. välja en kopplingskit från Sachs performance, här kan du få kopplingen med organiskt material blandat med zinkmetall, det ger dig möjlighet att koppla ur "normalt" - Det vill säga där det inte tar hårt som en racingkoppling gjord med t.ex. 4 punkts zinkmetall . Dock ger ren zinkmetall mer effekt. Jag kör med ca 500 hk. i min BMW med M20 motor och en organisk koppling.

    Racerkoppling & sportkoppling - Sachs performance kopplingar i riktigt bra kvalitet för trimning

    Lättviktssvänghjul BMW - Riktigt fint racingsvänghjul till ett bra pris.

     

    Heat shield – Bort med värmen i motorrummet!

    Vi kan bara rekommendera att hålla värmen borta från motorrummet, ju kallare du kan hålla motorn o.s.v. desto mer effekt och hållbarhet har du i motorn. Bl.a. är det en bra idé att använda en turbokåpa för att sätta över turboladdarens varma sida, den är nära motorhuven och ligger inte långt från turbons insugning. Powerwrap är en mycket bra idé att använda på downpipen eftersom den också sitter uppe i motorrummet med en topmount grenrör. Om det finns något annat du skall skärma av kan du använda tejp och cowerwrap.

    Turbohätta - Den turboblanket som placeras på avgassidan av turboladdaren

    Heat Shield Tape - Tejp för avskärmning appliceras på den kalla delen

    Heat Shield Cover Wrap - Placeras på slangar som går upp i heta delar

    Powerwrap - monteras på downpipe och avgassystem

     

    Chiptuning & programmerbar motorstyrning

    Vid trimning av BMW finns det flera alternativ som du kan välja bland - antingen en programmerbar motorstyrning eller chiptuning. Chiptuning kan väljas för projekt med t.ex. T3/T4 turboladdare eftersom originalmotorstyrning inte kan programmeras för höga effekter. Om du själv är bra på att göra ledningar och montera motorstyrning kan du använda en universalmotorstyrning från Vems. Det kan vara en bra idé att använda ett av våra ledningsnät som vi gör för billiga pengar. Vems har dock också tagit fram ett plug-and-play system som är otroligt lätt att montera – Kan definitivt rekommenderas.

    Inkörning av programmerbar motorstyrning kostar från 3300:-

    Chiptuning - Programmering av original motorstyrning från 5000:-

    Vems motorstyrning - Universal motorstyrning är en superlösning som kostar från 5100:-

    Ledningsnät - Ledningsnät för universal motorstyrning

    Vems PNP - Plug and play-motorstyrning för BMW M50-motor - Perfekt lösning för ca 7500:-

    Nedan ser du en bild av inställningen av tändningsutgången på en BMW M50 där kamsensorn inte är inställd. Den kör med "wasted spark". Om du vill montera en VEMS motorstyrning på din BMW så säljer vi billigt en Config-fil (inställning) till motorstyrningen så att du enkelt kan komma igång och starta bilen utan problem.

    När kablarna är ordentligt anslutna skall du starta motorn och kontrollera att cylinder 1 tänder ca i "topp" (+ -15 grader) - Testa med en tändningspistol. Utan att munstyckskontakt är monterad.
    Om den inte tänder i topp kan du ändra när den tänder genom att trycka på "Shift Up" eller "Shift Down"

     

    Laddningsstyrning - Boostcontroll med flera steg

    Med elektronisk laddningstryckstyrning kan du köra med flera steg. Med andra ord, du kan ha ett program där du kör med 0,7 bars laddningstryck och ett steg där du kör med 1,1 bars laddningstryck. Du kan göra detta på flera sätt. Om du kör med en original motorstyrning skall du ha eftermonterat en elektronisk boost controller, de är enkla att montera och ställa in. Men om du till exempel kör med en Vems motorstyrning är möjligheten inbyggd i boxen och programvaran och du kan få den att styra laddningstrycket, du skall bara ha en laddningstryckventil.

    Elektronisk laddningstryckstyrning & laddningstryckventiler - Vi rekommenderar Autogauge boost controller för montering!

     

    Motorolja - Kom ihåg att tillsatsmedel är en riktigt bra idé

    Om du tävlar eller bara kör hårt till vardags, rekommenderar vi att du använder en god och tjock motorolja. Vi har gjort många motorer med turbo och i dessa sammanhang använt en 10w-60 olja. Sådan viskositet används när du vill vara säker på att ha högt smörjtryck även när motorn är varm. Om din motor kör många mil, kan det också vara fördelaktigt att använda en något tjockare motorolja, så att oljan inte flyter/kommer igenom lätt där motorn är sliten. Genom att använda en 10w-60 motorolja kan du förlora en smula effekt eftersom oljan inte flyter så lätt, men effektförlusten är inte stor jämfört med att köra med en olja där man är säker på oljetryck och smörjeffekt.
    Jag rekommenderar också starkt att du använder Danco oljetillsats (Tec2000) - Den används för att hälla i motoroljan och växellådan. Det är inte bara någon försäljningstrick! Försök bara att googla det så ser du att det faktiskt är en produkt som fungerar riktigt bra.

    Motorolja - Här hittar du vår billiga motorolja till riktigt bra priser

    Oljefilter - Optimera oljesmörjning med ett high flow oljefilter

    10w-60 olja - Motorolja som är fint tjock när motorn är varm

    Tec 2000 - Tillsats som helt fantastiskt skyddar motorn och växellådan

    Växellådsolja - Super bra olja till växellådan

     

    Oljekylning - Elektronisk växelpump med enkel montering

    Det är vanligtvis inte superlätt att hitta en billig lösning för oljekylare till en BMW M50/M52 motor, det beror på att dessa motorer som standard inte är tillverkade med oljekylare. Du kan dock använda en oljekylarkonsol från en M3 motor, men det kostar en hel del. Vi har tagit fram en lösning som är enkel och lätt att montera. Du får ett oljekylarkit som levereras med en elektrisk oljepump (växelpumpen byter motoroljan två gånger per minut) armerade oljeslangar, kopplingar, oljekylare, arbetsreläer m.m. Häftigt kit till bra pris.

    Elektrisk oljekylare - Oljekylare till BMW M50/M52 o.s.v. och som kan användas på alla modeller.

     

    Motordelar - smidda kolvar, kolvstakar och turbokamaxel

    Behöver du mer hk. än 420 på M50 motorn (max 350 hk standard. 52/M54) skall du plocka motorn isär och sätta in smidda kolvar och h-profilkolvstakar i motorn. Vi har goda erfarenheter med JE kolvar, Wiseco kolvar. Vi har hittat en leverantör som levererar riktigt bra kolvstakar till otroligt bra priser, du får dem båda i 130mm. och 135 mm. Till kolvstakarna kan vi tydligt rekommendera SPA bultar som är riktigt starka och bara håller hur länge som helst.

    Om du skall ha 2,8 liters vevaxel i ett 2,5 liters block kan du använda 2,5 liters kolvar och 130 mm. kolvstakar.
    Slanglängden på 2,5 liter är 75 mm. och 2,8 liter är 84 mm. - Skillnad på 9 mm. alltså 4,5 mm. i varje ände. Så kompressionen blir något lägre om du inte planar blocket eller toppen.

    H profil kolvstakar - Kolvstakar och bultar i kanonkvalitet

    BMW K1 kolvstakar - Original kolvstakar från K1 i högsta kvalitet

    Smidda kolvar - Här hittar du smidda kolvar till BMW och andra bilmärken

    Turbo Kamaxlar - Race kamaxlar till BMW med turbo upp till 800 hk.

     

    Bilder och monteringsvägledning

    Nedan följer en kort överblick över hur turbokittet ser ut. Bilden är med vår GT35 turbo, topmount grenrör och AN kopplingar / AN slang för oljeinlopp och returlopp.

    Downpipen ligger nära ventilhöljet och det kan därför vara fördelaktigt att använda powerwrap för att placera på downpipen såväl samt en turboblanket till turbos värmesida. Om detta inte räcker kan du använda Heat shield tape. Om du väljer att själv göra downpipen, skall du vara uppmärksam på att den skall gå väldigt nära turbogrenröret för att kunna vara där för karossen. Återigen kan du se ett snyggt sätt att tillverka oljeinloppsslangar, AN kopplingar och AN slangar.

     

    Topmount grenröret är riktigt utsökt, det finns inte många ihopsamlingar på den och är bockad med hjälp av maskin. Monteringen på alla rör är gjorda som 6 - 1 och ger ett riktigt bra flöde. Du kan också se uttag för wastegate som har fläns fäst på den. En wastegate på 40 eller 44 mm används.

    Kom ihåg att använda goda bra pinnbultar och låsmuttrar/kopparmuttrar när du monterar turboladdare och downpipe. Om du inte använder rätt, kommer turbon och downpipen att skakas loss och packningarna kommer att gå sönder.

    Returloppet skall sitta över oljenivån. Vi gjorde det genom att borra ett 19 mm. hål i motorblocket, slipat lite i gjutningen utanför för att nippeln skall få plats och därefter gängat med 1/2 "gängtapp. Här kan du sätta in en An nippel (1/2" - AN10). Mycket bra och läckert sätt att göra det på.

    Returloppet är gjord med blå/röda AN kopplingar - AN10 som är ungefär 14.5mm. invändigt. Det är rätt storlek för oljeretur. Bör inte göras mindre.

    Returen sedd underifrån där turboladdaren och grenröret är med.

    Olja till turbo kan tas där oljekontakten sitter. Vi har en adapter placerad mellan där det är ett uttag med 1/8 "-27 NPT gänga. Där i sitter en nippel (1/8" -27 NPT - AN4) med en AN4 slangstuds med 180 graders böjning. Som ni kan se på bilden skall ni vara försiktiga när ni drar åt AN kopplingar :) Du kan sätta svart isoleringstejp runt om dem när du drar åt dem eller så kan du också använda rätt verktyg som vi också säljer.

     

    Vid turboladdaren används en nippel som passar in i turboladdaren (se vilken du skall använda vid den turbo du väljer) och så kan du använda en 105 graders AN4 böj.

    Nedan ser du att det är cirka 3 cm. upp till motorhuven på en BMW E46

    Nedan ser du en BMW E36 utrustad med vår GT35 turbo, topmounted turbogrenrör och 44mm. wastegate.

    På rullbanan kan du se att det gör 509 hk. och 610 nm.

    Nedan ser du en BMW E36 med M50B32 motor. 0,7 bar laddningstryck.

    Här är ett rullbanetestet på BMW med T3T4 turbo, med stort insugningshus. Den sammansättningen ger snabbt laddningstryck och massor av vridmoment, men samtidigt mycket power. Den kör med 0,7 bars laddningstryck.