Nedan hittar du flera olika typer av bensinpumpar och bränslepumpar. Bensinpumparna levereras både som interna bensinpumpar inbyggnad i tank eller surge tank och extern bensinpump för montering utanför bensintanken. Vi har bensinpumpar för EFI/insprutning och förgasare.
Syftet med en bensinpump är att förse motorn med en större mängd bränsle än motorn skall använda. Bensinpumpen är monterad inne i bensintanken eller utanför bensintanken. I dag kan man få interna bensinpumpar som är högeffektiva och kan leverera upp till 1000 hk. Bensinpumpar drivs idag elektriskt med en 12-volts försörjning via ett relä som aktiveras med hjälp av motorstyrningen när motorn är igång. Bränslet matas till motorns munstycksbrygga med hjälp av bränsleslangar. Det är viktigt att välja slangar som är tillräckligt stora för att kunna tillföra den mängd bränsle som motorn skall använda. När bränslet har passerat genom munstycksbryggan skickas det in i bensintrycksregulatorn som reglerar grundtrycket och återgår sedan till tanken genom ytterligare en bränsleslang. Var uppmärksam på att inte välja en för liten slang så att regulatorn inte kan bli av med den mängd som behövs.
Du skall vara uppmärksam på att en bensinpump blir sliten och dålig med tiden/genom långvarig användning. Ofta vid 200 000 km. skall man vara uppmärksam på bensinpumpen. Det kommer inte alltid att vara något du kan märka på bilen vid vardagsbruk. Vi har bytt många bensinpumpar på ex VAG 1.8T motorn efter att vi har testat bensintrycket vid belastning, där man kan se att trycket sjunker vid hög belastning. Det som då händer är att blandningsförhållandet blir magert (får för lite bensin) och vid långvarig belastning kan det smälta en kolv i motorn, vilket är en kostsam historia att åtgärda, eller till och med att hela motorn måste bytas.
Om det är smuts i tanken kan bensinpumpen mycket snabbt bli dålig och måste bytas ut, kom ihåg att tömma och rengöra bensintanken.
Byta bensinpump kan man ofta göra själv, du behöver bara lite verktyg – man behöver inte några specialverktyg. Om bensinpumpen sitter nere i tanken kan du ofta nå den genom att ta bort baksäten i bilen, skruva loss luckan och skruva loss locket ner till bensinpumpen. Ta upp bensinpumpkonsolen och byt pumpen. Det rekommenderas att byta flexröret som sitter mellan pumpen och toppluckan, eftersom det ofta skadas när du tar bort det. Sätt tillbaka det hela i omvänd ordning. Det kan ta mellan 30 minuter och 4-5 timmar beroende på om tanken måste plockas ner för att komma åt den interna bensinpumpen.
Om du har en bil med en inbyggd bensinpump i tanken rekommenderas följande pumpar: Intern bensinpump 700 hk, Wallbro GSS 340, 341 & 342. De är alla väldigt enkla att montera eftersom de är små och den enda skillnaden mellan dem är studsens placering, center eller någon av sidorna. Om du skall montera en extern bensinpump är Bosch 044 ett utmärkt val, där du även kan välja att köpa till bränslepumpbeslag som du också hittar här på sidan