Din varukorg är tom.
Flex Fuel-sensorn mäter etanol-bensin-förhållandet för det bränsle som används i ett flexibelt bränslefordon.
Flexibla bränslebilar kan köras med en blandning av etanol och bensin, upp till 85 procent etanol. För att justera antändningstidpunkten och bränslemängden som skall sprutas in kräver motorstyrsystemet information om procentandelen etanol i bränslet.
Flex Fuel-sensorn använder bränsleanslutningar med snabba anslutningar, en ingående bränsleanslutning och en utgående bränsleanslutning. Allt bränsle passerar genom flex-fuel sensorn innan det fortsätter till bryggan. Flex-fuel sensorn mäter bränslealkoholhalten och skickar en elektrisk signal till motorstyrningen (ECM) för att indikera etanolprocenten.
Flex-fuel sensorn har en tretråds elektrisk seleanslutning. De tre ledningarna tillhandahåller en jordkrets, en strömkälla och en signalutgång till ECM. Strömkällan är batteriets positiva spänning och jordkretsen ansluts till en motorjord. Signalkretsen bär etanolprocenten via en frekvenssignal.
Information om alkoholinnehållet levereras till ECM från sensorn för bränslesammansättning. Bränslesammansättningens sensor har ett batteripositivt kretslopp, en signalkrets och en jordkrets. Bränslesammansättningssensorn använder en mikroprocessor i sensorn för att mäta etanolprocenten och ändrar utsignalen i enlighet därmed. Signalkretsen bär etanolprocenten via frekvenssignalen. ECM ger en intern dragning upp till 5V på signalkretsen, och bränslesammansättningssensorn drar 5V till marken i pulser. Det normala driftsfrekvensområdet är mellan 50-150Hz. Mikroprocessorn inuti sensorn kan utföra en viss självdiagnos. En utgångsfrekvens mellan 180Hz och 190Hz indikerar att bränslet är förorenat.