Din varukorg är tom.
Vi försöker hjälpa alla att komma på rätt spår med trimning av sina motorer så mycket som möjligt. Vi har här försökt att skriva om allt det som kan gå fel men som kan lösas relativt enkelt. Vi försöker självklart också att visa dig ett enkelt och billigt sätt att få extra hästkrafter ur motorn. Om det är något du vill veta och som vi inte tar upp i den här guiden, är du ytterst välkommen att skriva till oss och vi kommer att försöka uppdatera guiden guiden.
RB26 motorn presenterades första gången 1986 och satt i Nissan Skyline GT-R R32 och Nissan GTR R33
Många har använt motorn andra bilar, som Nissan 30ZX, Nissan 350Z, Infiniti GT35.
RB26DET har 73,7 mm. slaglängd. Kompressionsförhållandet är 8,5:1. Toppen är av aluminium med 24 ventiler från ventilstyrningen.
Tändningsordningsföljden är 1-5-3-6-2-4
Original kamaxel är 240/236 grader med 8,58/8,25mm. lyft och mekaniska lyftare. Insugningsventilerna är 34,5 mm. Utloppsventilerna är 30 mm. Insugningssystemet är tillverkade med spjällhus som är 45 mm.
Original turboladdare är 2 st. Garrett M24 med keramiska turbinhjul. De kör med 0,7 bar laddningstryck.
Nissan Skyline GT-R34 levereras med 2 st. Garret M24 turboladdare med keramiska lager.
Bensinmunstyckena är 444 CC/min.
Allt detta ger 280 hk. vid 6800 rpm. och 353 NM vid 4400 varv per minut.
Tidiga RB26DETT (Nissan Skyline GT-R R32) kommer med ineffektiva oljepumpar - Här kan det vara en fördel att använda en oljepump från en RB26DETT N1.
Begränsning i toppen - Extra slang från toppen till sumpen (mer info kommer)
Tändspolarna kan bli dåliga och orsaka feltändning och måste bytas ut.
Turboladdare med keramiska turbinhjul kan hålla för högst 0,9 bars laddningstryck - De "sprängs i bitar" under för hög belastning.
Med original turboladdare kan du med keramiska turboladdare köra med upp till 0,9 bars laddningstryck. Med 0,9 bars laddningstryck kan du förvänta dig cirka 330 hk. på hjulen vilket ger 402 meter på ca 12 sekunder. Med denna setup skall du ha ändrat eller bytt oljepumpen, monterat en Bosch 044 bensinpump, 550 CC/min bensinmunstycken, boostregulator för att styra laddningstrycket stabilt, 3 "avgassystem.
Om du vill ha mycket effekt ur motorn kan det vara en idé att byta till ett system med single turbo. Apexi Power - vi har turbogrenrör, turbo och allt annat du behöver.
RB26DETT turbogrenrör - Uppgradera turbogrenrör med T4 fläns och extern wastegate
GT4294 turbo - Turboladdare för effekt upp till 850 hk. som passar turbogrenröret
Extern wastegate - Extern wastegate behövs när en stor turboladdare monteras
Oljeslangsats - Oljeslangar för turboladdare och returflöde från turbo
Vattenkylning av Turbo- - Bra kylning av turboladdaren är viktig vid hårda belastningar
Downpipe - Vi tillverkar specialdelar och förrör på beställning - Kontakta oss kring detta
Om du vill uppgradera insugningssystemet har vi insugningsgrenrör och intercoolerkit i otroligt hög kvalitet. Genom montering av våra insugningsgrenrör får du ett bättre flöde eftersom det trattar är monterade i grenröret, du får också ett motorrum som verkligen ser riktigt bra ut.
Performance insugning för RB26DETT - Insugningsgrenrör i otroligt hög kvalitet, som inkluderar gasspjäll och spridarbrygga
Intercooler-kit för Nissan - Intercoolerkit till många bilmärken, bland andra Nissan
Rätt kylning av motorn är mycket viktigt om du pressar bilen på en bana eller på gatan. Vi har oljekylare med termostat så att oljan blir varm innan den släpps i oljekylaren. Vi har universella oljekylare som enkelt kan anpassas till Nissan RB26 med olika elementstorlekar. Skulle du behöva byta till en aluminiumkylare med mycket god kyleffekt, har vi det också till ett riktigt bra priser.
Universal oljekylare - Kylning av motorolja till rätt pris
Aluminiumkylare - Aluminiumkylare i riktigt bra kvalitet
Om du har en RB26 motor, är chansen stor att du vill göra 600 hk. - Vi rekommenderar minst ett 3 "avgassystem upp till 500 hk och över 3½" racingavgassystem. Det kan vara lätt att bygga ditt eget avgassystem med ett bra flöde eller för oss att bygga en specialanpassat avgassystem - mot att behöva hitta ett avgassystem som fungerar bra och samtidigt sitter perfekt under bilen. Om du bygger ditt eget avgassystem kan du göra ett för cirka 4000 SEK och vi bygger 3 "avgassystem från cirka 8000 SEK - monterat.
Förrör - även kallad downpipe, rekommenderar vi 3,5 "om möjligt. Turboladdaren gör turbulens strax efter avgångssidan och för detta borde det finnas mer" plats "för avgaserna.
Universal avgassystem - Performance delar för att bygga eget avgassystem
Downpipe & förrör - Vi specialbygger gärna en downpipe för ditt eller vårt turbokit
Specialframställt avgassystem - Vi bygger specialanpassade avgassystem för många bilmärken. Bl.a. Porsche, BMW, Mercedes, VW, Audi m.m.
Vid uppgradering av munstycken skall du vara uppmärksam på att vissa äldre modeller kör med andra typer av munstycken/storlek på o-ringar. Att ta bort ett av munstyckena och mäta diametern är enkelt. Vi har exempelvis 668 ml. munstycken som ger upp till 550-600 hk. Eller 875 ml. munstycken som ger upp till 750-825 hk. Båda typer av bensinmunstycken är munstycken med hög ohm och kan köras med alla typer av motorstyrningar.
Om du skall uppgradera en bensinpump rekommenderar vi att du monterar en surge tank - En surge tank gör att du alltid kommer att ha bensintryck, även i långa skarpa kurvor där bensinen normalt skvalpar åt sidan och inte har möjlighet att suga bensin. Vi har till exempel en surge tank för montering av två interna bensinpumpar, här kan du montera allt från 2 st. GSS342 pumpar som levererar upp till 800 hk. eller 2 st. AEM pumpar som levererar upp till 1700 hk.
Bränsleanläggningar - Här hittar du allt i läckra delar för uppbyggnad av bränslesystem
Bensinmunstycken - Vi har många olika storlekar och typer av munstycken
Surge tank - Mycket bra sätt att uppgradera bränslesystemet
AN-kopplingar - Används vid montering av surge tank och externa bensinpumpar med gänganslutning
Bensinslangar - Bensin- och oljeslangar - Välj mellan stålarmerade och nylonarmerade bensinslangar
Den rätta lösningen när du ska ha ut massor av effekt ur motorn är en programmerbar motorstyrning. ECU master har gjort en plug and play lösning där du får en adapter som sätts in mellan motorns originalstyrningens kontakt och ECU master motorstyrning. ECU master har riktigt många funktioner och alternativ som en High-end motorstyrning - bara priset är mycket lägre.
ECU master motorstyrning - Programmerbar motorstyrning med massor av möjligheter
Plug and play adapter RB26 - Adapter till ECU master